Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Lillebror slår storebror

Det är ju en lite jobbig ålder. Båda mina äldsta var "våldsamma" i den åldern. Bara att vara konsekvent och ihärdig med att se till att inget syskon blir slaget. Jag hade siktat in mig på att hålla lillebror ifrån storebror de stunder jag inte hade kunnat vara tillsammans med dem. Din äldsta är ju för liten för att ta ansvar för att värja sina egna gränser mot en 2,5-åring. Du kan inte förvänta dig att 2,5-åringen ska göra som du säger heller. Det är han för liten för . Var med dem så mycket du kan och när du har annat att göra så har du lillebror med dig så att storebror inte behöver bli slagen eller dragen i håret. Det går över .

• Flickan och kråkan

Sextiotalist: Jag vet att andra gör så och jag kan förstå att en 5-åring kan ge igen, men jag har hemskt svårt för att vuxna ska lära barn att det är rätt väg att gå. Tycker att man överlåter ett vuxenansvar på små barn som inte förmår/har erfarenheten att handla bättre. Jag tycket också att det är svårt men det du föreslår har jag noll förståelse för.

• Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-07-21 12:27:45 följande:
    Jag förstår vad du menar, men jag tycker att man måste få säga ifrån även om man är en snäll 5-åring.
    Men jag skrev att 5-åringen måste få hjälp av de vuxna att sätta sina gränser.
    Själv var jag den som var hackkycklingen hemma, mina båda syskon ansåg sig ha rätt att göra exakt det som 2,5-årigen gjorde men som storasyster fick man snällt acceptera, jag önskade att mina föräldrar hade lärt mig att säga ifrån utan att skuldbelägga mig (ja sa ifrån men fick inget stöd)
    Sedan skrev jag inte heller att 5-åringen skulle ta ansvar, utan få tillåtelse att skydda sig själv
    Fast överlåter man försvaret till sin 5-åring så gör man just det - lägger det ansvar som är förälderns på sitt lilla barn (en 5-åring är ju fortfarande ett litet barn).

Självklart ska man få säga ifrån och reagera även om man är en snäll 5-åring. Jag tycker förresten inte att 5-åringen låter som en "snäll 5-åring" utan som en högst normal 5-åring. Han har fått med sig hemifrån att man inte gör illa någon annan och har kommit så långt utvecklingsmässigt att han just kan låta bli att slå tillbaka för att vet vad våld innebär och kan sätta sig in i en annan persons situation. Han är på ett annat empatiskt plan än sin lillebror. Detta ska man stärka inte stjälpa.

Däremot är det förälderns uppgift att se till att 5-åringen får hjälp med att värja sina gränser och inte blir slagen och dragen i håret. Det är inte 5-åringens ansvar. Lillebrors våld är inget som ska accepteras utan FÖRÄLDERN/DEN VUXNE ska ska hindra, markera tydligt för lillebror att det är ett oacceptabelt beteende, se till att 5-åringen inte blir slagen och hjälpa båda barnen hur de löser diverse situationer och konflikter på ett mer konstruktivt sätt. Och nej, det är inte lätt, men jag tycker att man smiter undan sitt ansvar och gör det enkelt för sig om man låter barnen ta ansvar för det hela. 
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-07-21 12:57:39 följande:
    Det håller jag med om, men samtidigt så verkar det inte fungera, lillebror är ju på storebror så fort han får chansen.

Jag tror inte att det är en konflikt, inte som ts beskriver det, utan att lillebror har gjort det till en grej
    Ja, lillebror gör det för att han märker att det ger honom makt. Han får något positivt ut av det. Därför jätteviktigt att tydligt visa att det är ett beteende som inte accepteras.

Självklart är det en konflikt eftersom lillebror inte är ensam i situationen utan storebror också är högst inblandad. En konflikt innebär inte att man först måste vara osams verbalt om något och sedan tar till våldsamheter. Det blir en konflikt eftersom lillebror kränker storebrors integritet. Jag tar för givet att storebror inte är särskilt nöjd med det hela och på något sätt reagerar (oavsett hur).
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-07-21 12:57:39 följande:
    Det håller jag med om, men samtidigt så verkar det inte fungera, lillebror är ju på storebror så fort han får chansen.
    Då får man byta strategi. Man får punktmarkera om det behövs. Jobbigt eftersom man som vuxen inte kan ägna sig åt sitt på samma sätt, men det finns sällan genvägar.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-07-21 13:09:26 följande:
    Konflikt är för mig när man är oense om något, inte att någon oprovocerat smäller till någon.
    Eller anser du också att Pelle är i konflikt med Lasse när Lasse slår ner Pelle på stan utan att de ens pratat med varandra eller ens känner varandra?
    Självklart är det en konflikt. Pelle kommer av just denna anledningen med mycket stor säkerhet vidta åtgärder gentemot Lasse.

Nu är det ju heller inte så att dessa två barn inte känner varandra, utan tvärtom de känner varandra mycket väl och det som händer nu är inte utan historia. Lillebrors agerande hänger ihop med sådant som hänt tidigare - han har fått positiv feedback på sitt agerande tidigare vilket får honom att fortsätta etc. Självklart är det hela en fråga om intressekonflikt.
Svar på tråden Lillebror slår storebror