Inlägg från: E2012smamma |Visa alla inlägg
  • E2012smamma

Lillebror slår storebror

Vanilla78 skrev 2014-07-27 13:30:20 följande:

har exakt samma problem hos oss, vår 2-åring slår och river och drar i håret på storasyster 5,5 år. Jag försöker med säga ifrån och makera, men som du nämnde, en kort stund efteråt så gör han samma sak igen. Blir han riktigt arg så slår han även oss, mamma och pappa. Just nu sätter vi han i hans gamla spjälsäng som straff, då ropar han förlåt....men sen går det en stund o han gör likadant igen. Blir galen på detta.....

Vår e 2 år å 4 månader å slåss också. Blir helt jävla galen på honom ibland. Säger också förlåt men gör samma Sak igen eftrr 5 sekunder .

Jag tänker prova att skita i det. Slår han mig tänker jag inte kommentera det alls utan kanske säga något roligt eller avleda på annat vis. Känns som han blir mer triggad av uppmärksamheten...

Eller jo kommer såklart säga "sådär gör man inte det gör ont" men sen kanske " ska vi läsa en bok" försöka att inte skälla för det är bara jobbigt.
  • E2012smamma
    Vanilla78 skrev 2014-07-27 13:50:05 följande:

jag börjar med tro att det kan vara en bra ide att ignorera händelsen. Säger han dumma mamma eller dumma pappa så ignorerar vi, tycker det minskat ngt i och med det, men när det kommer till o slåss så vill man ju markera på ngt vis. Känns inte ok när han slår syrran. Men det är svårt och veta hur man skall göra i alla situationer.

Jag vet. Läste någonstans att man ska fråga barnet som blir slaget istället typ " gjorde det ont" eller liknande. Typ lägga uppmärksamheten på det slagna barnet istället.

Men det är ju jävligt svårt om det är andra barn än sina egna , typ barn i parken eller kompisar som barnet ger sig på. Den andra föräldern lär ju undra vad fan man håller på med om man ignorerar haha. Men är det en förälder man känner väl så kan man ju säga det innan. Att man kommer ignorera..
Svar på tråden Lillebror slår storebror