• Anonym (kattfångaren)

Köra iväg katten

Jag vill inte ha en massa moralkakor här och gnäll från kattägare och andra djurvänner. Jag vill bara ha svar på min fråga.

Hur långt ska man köra iväg en katt med bilen för att den inte ska ta sig hem igen?

Där vi har vår sommarstuga har en av grannarna katt. Den springer omkring och bajsar på vår tomt och jagar småfåglar. Jag har försökt jaga bort katten och jag har pratat med ägaren. Ägaren beter sig som man kan förvänta sig av en kattägare och tjatar om att det är naturligt för katter att springa löst och jaga. Igår lämnade jag förrådsdörren öppen medan jag grejade i trädgården och när jag skulle stänga dörren på kvällen så satt katten (tydligen nån fin ras som var väldigt dyr) där inne. Jag stängde dörren med katten inne i förrådet och funderar nu på att ta med den i bilen och köra iväg den några mil så att den inte kommer tillbaks. Då får ju ägaren som den vill, dvs att katten får springa löst och jaga, precis så som det tydligen är naturligt för katter att bete sig. Ägaren verkar ju ändå inte vara så rädd om katten eller vara så intresserad av att umgås med den när den ändå springer ute hela dagarna.

• Svar på tråden Köra iväg katten
  • Anonym (psyko)

Hur långt ska man köra iväg dig med bilen för att du inte ska ta sig hem igen?

• Nenne666

Att köra iväg katten eller med flit stänga in den i ett förråd el liknande är djurmisshandel. Därmed inte sagt att jag förstår att du blir/är förbannad på dessa kattägare som låter djuren driva omkring och direkt förstöra för grannar och omgivningar . Vi har samma problem här, där katterna går in i bostäderna(trots att vi har en stor hund), river upp rabatterna, pissar och skiter i sandlådan osv. Fruktansvärt enerverande och tyvärr verkar kattägare inte vilja kännas vid problemet eller hjälpa till att lösa det. Bostadsbolagen verkar också stå ganska handfallna. Nä, låt grannkatten vara.

• Anonym (djurhatare?)

Du måste verkligen hata djur när du tänker på det viset!!

JA! Det är kattens natur att göra som den gör och sålänge det inte finns något annat djur som tar över er tomt så kommer den fortsätta ha det som sitt revir.

bara o gilla läget om den inte försvinner när ni schasar bort den.

• Anonym (catlady)

Du har stulit någon annans egendom. Om jag ringer 114 14 o anmäler brottet så får FL lämna ut uppgifter.

Släpp ut katten!

• Anonym (kattfångaren)
    Nenne666 skrev 2014-07-21 11:53:29 följande:

Att köra iväg katten eller med flit stänga in den i ett förråd el liknande är djurmisshandel. Därmed inte sagt att jag förstår att du blir/är förbannad på dessa kattägare som låter djuren driva omkring och direkt förstöra för grannar och omgivningar . Vi har samma problem här, där katterna går in i bostäderna(trots att vi har en stor hund), river upp rabatterna, pissar och skiter i sandlådan osv. Fruktansvärt enerverande och tyvärr verkar kattägare inte vilja kännas vid problemet eller hjälpa till att lösa det. Bostadsbolagen verkar också stå ganska handfallna. Nä, låt grannkatten vara.

Nej, jag kan inte bara låta katten vara. Varför ska jag acceptera att ägaren inte tar sitt ansvar? Om jag hade låtit mina ungar spring runt i grannens trädgård och leka och gapa så hade grannen förmodligen förväntat sig att jag skulle ta ansvar för dom, trots att det ligger i barns natur att leva runt och leka. Katten ska bort.
  • Anonym (kattfångaren)
    Anonym (djurhatare?) skrev 2014-07-21 11:58:15 följande:

JA! Det är kattens natur att göra som den gör och sålänge det inte finns något annat djur som tar över er tomt så kommer den fortsätta ha det som sitt revir.

Nej, jag hatar inte djur. Men jag uppskattar min egendom mer.

Men om det nu är kattens natur att bete sig så och grannen ändå inte bryr sig om den större delen av dagen, så borde jag ju kunna köra iväg den så att den kan bete sig på sitt naturliga vis nån annan stans?
  • nozpa
    Anonym (kattfångaren) skrev 2014-07-21 12:24:51 följande:
    Nej, jag kan inte bara låta katten vara. Varför ska jag acceptera att ägaren inte tar sitt ansvar? Om jag hade låtit mina ungar spring runt i grannens trädgård och leka och gapa så hade grannen förmodligen förväntat sig att jag skulle ta ansvar för dom, trots att det ligger i barns natur att leva runt och leka. Katten ska bort.
    Fast grannen hade nog inte stängt in dina barn i ett förråd och funderat över att köra iväg med dom i bilen och släppa ut dom någonstans.
  • elmadumle
    Anonym (djurhatare?) skrev 2014-07-21 11:58:15 följande:

Jag hatar inte djur men vill inte heller ha grannarnas katter drällandes och skitandes på min tomt eller liggande i våra trädgårdsmöbler, jag schasar bort katter och säger åt ägarna som är vettiga nog att se till att de håller sina katter hemma eller i koppel.
  • Anonym (kattfångaren)
    Anonym (catlady) skrev 2014-07-21 12:20:06 följande:

Du har stulit någon annans egendom. Om jag ringer 114 14 o anmäler brottet så får FL lämna ut uppgifter.

Släpp ut katten!

Och grannen har ett djur som är på min egendom utan mitt gillande.

Jag ska ju släppa ut katten, det är ju det hela tråden handlar om.
  • Anonym (kattfångaren)
    nozpa skrev 2014-07-21 12:27:10 följande:
    Fast grannen hade nog inte stängt in dina barn i ett förråd och funderat över att köra iväg med dom i bilen och släppa ut dom någonstans.
    Om du testar att läsa tråden från början så ser du att jag redan pratat med grannen, utan att något hänt. Att katten (av eget val) nu sitter i förrådet är ju bara ett resultat av att grannen ignorerat mina försök att föra en vettig dialog.
Svar på tråden Köra iväg katten