Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

    Filmtips tack. Skräck eller komedi!

    Palestrina skrev 2014-07-25 15:22:52 följande:
    Jag har massor, men de flesta räknar jag med är "allmängods", antingen klassiker som alla har sett, eller tillräckligt nya för att man inte ska ha missat dem...

    Men om du gillar "haunted house"-genren, håll till godo med dessa:

    The uninvited (1944)
    The innocents (1961)
    The haunting (1963)
    The legend of Hell house (1973)
    The changeling (1980)
    The others (2001)
    Barnhemmet (2007)
    ...
    The innocents och The haunting är absoluta klassiker som måste ses. The changeling är lite av en personlig favorit hos mig.

    Här har du en artikel med filmtips som borde passa dig:
    www.dreadcentral.com/news/74035/top-13-haunted-house-favorites

    Och kanske den här TV-serien?
    www.imdb.com/title/tt0484243/
    The Changeling är alldeles fantastisk! Kuslig, precis rätt omgivning, spöke som ser otäckt ut, ett mysterium att lösa... den rätta kryyyyypande stämningen, som är så sällsynt i skräckfilmer, men som man alltid söker!

    Sedan kan jag aldrig låta bli att koppla till politik , så jag tänkte även att domaren var ett typexempel på en person som fått fel liv... vars hela liv varit en bluff, trots alla framgångar, för att det inte var hans riktiga plats. Han hade ingen arvsrätt till den. Så blir det ju även för de barn som kommer till genom könscellsdonation tänker jag (och speciellt om båda könscellerna är donerade). De får liv som inte är deras... hela deras liv blir en bluff, hur mycket materiellt de sociala föräldrarna än har att erbjuda.
  • Jeaninne
    Palestrina skrev 2014-07-26 19:26:03 följande:
    Eller hur! Om du gillar den men inte har sett de äldre filmerna vill jag varmt rekommendera dem (kanske inte så mycket den från -73, men de övriga).
    Jag har sett allihop! Jag älskar haunted house-movies!

    Jag kan bidra med en som är nästan i samma klass som "Barnhemmet" och "The Changeling": "The Beckoning" (även känd som "The Haunting") från 2009.
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-26 20:27:25 följande:

    Har du sett "The Others" med Nicole Kidman?
    www.imdb.com/title/tt0230600/

    Jag gillar den, känns som en horrorfilm från 70-talet.


    Ja, den är också på samma nivå som "The Changeling" och "The Orphanage". Älskar!

    Jag kan bidra med en till i samma genre: "The Awakening" från 2011. Klart underskattad av recensenterna!
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-26 20:42:45 följande:

    The Awakening är bra...vill också tipsa om en spansk film "Julias Ögon"
    www.imdb.com/title/tt1512685/


    Den har jag sett, men blev inte så jätteimpad. Gillar övernaturliga upplösningar mer än våld och gore.
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-26 20:51:28 följande:

    Ok... en film till då.. " The Mist" 
    www.imdb.com/title/tt0884328/
    Jag älskar den, tjejen hatar den Skrattande


    För mycket "zombie army". Inte det där kryyyyyypande!
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-26 21:01:08 följande:
    Hmmm....en till Spansk " The Devil´s Backbone" 
    www.imdb.com/title/tt0256009/

    Kanske krypande nog? {#emotions_dlg.djavulsk}
    Sådär. Spöket såg väldigt läskigt ut - ett av de läskigaste spöken jag sett i en skräckfilm! Men problemet med den filmen, var att den handlade om så många olika saker, som spöket inte var relaterat till. Spökhistorien var bara en bihandling - och det funkar inte. I en bra skräckfilm måste spöket vara huvudhandlingen - och i filmer som handlar om något annat, som ska vara seriöst, t.ex. politik eller relationer, går det inte att ha ett spöke med. OM det inte är direkt involverat, alltså. Det blir bara barnsligt.
  • Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-07-26 20:56:58 följande:

    Får väl left-field:a med skräck-komediserien Kaiki Daikazoku (the great horror family) och skräck-"mini-serien" Nihon no Kowaiya (Dark tales of japan). 


    Jag har svårt att relatera till asiatiska skräckfilmer, tyvärr. De känns mer primitiva och omogna jämfört med de (riktigt bra) engelska och amerikanska. Någonting i the timing and pacing är inte riktigt rätt... De känns amatörmässiga. Sorry. 
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-07-26 21:08:39 följande:
    Jag har svårt att relatera till asiatiska skräckfilmer, tyvärr. De känns mer primitiva och omogna jämfört med de (riktigt bra) engelska och amerikanska. Någonting i the timing and pacing är inte riktigt rätt... De känns amatörmässiga. Sorry. 
    Lägg till "spanska" här
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-26 21:19:04 följande:
    Ahh...har tyvärr inte sett så många spökfilmer...känner att jag måste uppdatera mig
    En film som är lite underlig och knäpp, men ändå bra enligt mig är "The Brood"
    www.imdb.com/title/tt0078908/
    Inte min smak alls!
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-26 21:23:35 följande:

    Den första film jag blev rädd av på VHS var "The Evil" www.imdb.com/title/tt0077524/
    Den första på bio var "Creepshow" www.imdb.com/title/tt0083767/


    Creepshow är bra - både läskig och humoristisk. Gillar vår egen Viveca Lindfors speciellt mycket, som den äldre dottern med den avlidne fadern i graven!

    "The Evil" kan jag inte komma ihåg att jag har sett. Har satt den på laddning nu. (Ja så omoralisk är jag! ) Tack!
  • Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-07-26 21:35:40 följande:
    To each, their own.... Solig Inte för att jag vet vad du sett för asiatisk skräck, för det mesta som exporteras är riktigt b.... Men ändå!
    Undantag finns ju. Jag gillade "The Shutter" i original, t.ex..
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-07-26 21:39:31 följande:
    Undantag finns ju. Jag gillade "The Shutter" i original, t.ex..
    Där kändes det bara dumt att göra en remake, med precis samma story - bara att ett ung AMERIKANSKT par skulle ha anledning att bo i Korea och uppleva detta... För mig gör det i alla fall ingen skillnad, om huvudpersonerna är asiater eller vita. 
  • Jeaninne
    Aniiee skrev 2014-07-26 21:35:40 följande:
    To each, their own.... Solig Inte för att jag vet vad du sett för asiatisk skräck, för det mesta som exporteras är riktigt b.... Men ändå!
    Dessutom brukar de asiatiska vara låg-budget. Vilket inte behöver vara fel, men SKA det vara specialeffekter, så är budgeten viktig. 

    Men jag kom på en till asiatisk som jag gillade: tror att den hette "Hyreshuset". Handlade om ett hus som ingen kunde flytta ut ifrån, för då blev de mördade på mystiskt sätt. Jo, den familj som hade bott längst kunde flytta ut... och därför blev alla i huset glada när det flyttade in en ny familj, så att de själva sköts uppåt mot den "köplats" då de skulle kunna flytta ut. Under tiden plågades alla hyresgäster av hemska hemsökelser på nätterna... Alla var även tvungna att vara hemma en viss tid på kvällen. Den VAR bra! (Och läskig.) 
  • Jeaninne
    Överväldigad skrev 2014-07-26 22:09:46 följande:
    "Under tiden plågades alla hyresgäster av hemska hemsökelser på nätterna..."

    Bra att jag har så fantastiskt levande fantasi... : D
    Jag också!
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-26 21:23:35 följande:

    Den första film jag blev rädd av på VHS var "The Evil" www.imdb.com/title/tt0077524/
    Den första på bio var "Creepshow" www.imdb.com/title/tt0083767/


    Såg "The Evil" i natt, och det var inte min typ av skräckfilm. Djävulen, besatthet, folk och saker som kastas runt av en osynlig kraft... nä. Fast jag medger att den var mer intelligent än mycket annat i genren!
  • Jeaninne
    Doctor Why skrev 2014-07-27 13:09:42 följande:
    Kanske "The Entity" kan vara något för dig?
    www.imdb.com/title/tt0082334/
    Nej, det ska INTE vara demoner. Det ska vara spöken! Gamla, hederliga gotiska spökhistorier!

    Jag kan tipsa om en till förresten: "Ghost Story" från 1981. Följer ett känt mönster, men är ändå otroligt välskriven och kuslig! Och alla de gamla spelas av kända gamla skådespelare som Fred Astaire och Patricia Neal. Sällsynt med så mycket talang i en skräckfilm - de brukar ha mest B-skådespelare. 
  • Jeaninne
    Överväldigad skrev 2014-07-27 13:22:22 följande:

    Ni måste verkligen gillar att bli skrämda : D Skulle ni inte komma överens om en bra skräckfilm, gör en nattvandring genom skogen tillsammans : D Just kidding, have fun! Själv kommer jag vänta tills Halloween :)


    Skräckfilmer är lite av en guilty pleasure för mig. Det finns ingen så bra verklighetsflykt! De riktigt bra filmerna på min lista, som är sådär på livsförändrarnivå - är dock inga skräckfilmer.
  • Jeaninne
    Överväldigad skrev 2014-07-28 22:00:16 följande:
    Du är själv en guilty pleasure, jag måste sluta läsa dina inlägg!! : )
    Hmmm... Nu förstod jag nog inte!
  • Jeaninne
    Överväldigad skrev 2014-07-28 23:13:49 följande:
    Jag är väldigt förtjust i ditt sätt att skriva måste jag säga, och så verkar du uppskatta konst, när jag tänker på de bilder du lägger till dina inlägg ibland. Väldigt estetiska! Jag gillar människor som har ett visst djup. Men nu är du ju en katt, och jag gillar hundar - det gör det hela inte lätt, om du förstar vad jag menar? :) Inte? Ta det som en komplimang i vilket fall som helst :)
    OK. Det är bra att du gillar klassisk konst! 
Svar på tråden Filmtips tack. Skräck eller komedi!