Inlägg från: Kaede |Visa alla inlägg
  • Kaede

    läxfriskola är framtiden

    Det finns läxor som bör göras hemma och resurser för att alla ska göra dessa inom ramen för skolans värld finns inte och kommer inte att finnas. Läsläxor i åk 1-3 är sådana läxor. För att läsningen ska komma igång krävs upprepning och övning. De flesta föräldrar hjälper sina barn med dessa läxor. De som inte får hjälp sätter vi in extra stöd för. Att traggla läsläxor med 25 barn i sjuårsåldern i ca 5-10 minuter x 3-5 gångerper vecka håller inte. Att det sedan finns en eller några som saknar stöd i varje klass går att avhjälpa just för att de andra 21 eleverna får åtminstone ok hjälp hemma. Utan läsläxor hemma, ännu sämre läsning.

    .


    cirkusmusen skrev 2014-07-23 21:18:34 följande:

    Läxor ska INTE vara aktuellt i skolan så länge inte ALLA elever har rätt till fri läxhjälp. 

    Jag hatar läxor, det är inte något jag planerat att ge mina framtida elever.

    Läxor på universitetet är en annan grej. Då är man vuxen och har förhoppningsvis hittat sig en studieteknik. Dessutom har man grupparbeten, alltid mailkontakt med sin lärare och kursare.


  • Kaede

    Sen är det ju intressant att många föräldrar har tid att hjälpa sina barn med aktiviteter menlömmer läxor eller inte prioriterar dem. Men visst tycker jag att ALLA lärare i skolan bör se över sina läxor. Vad skickar vi hem och varför? Skickar vi hem det vi i te hann med på lektionerna, är det fördjupning av något vi gjort, rep av något vi gnuggat fram och tillbaka redan och så vidare? Är det för studievana barn ska ha läxor eller för att öva eller för att förbereda sig? Sedan är läxa och göra klart det man borde hunnit göra i skolan inte samma sak. Har man som lärare inte klart för sig själv vad syftet är samt utvärderar om läxan uppfyller det syftet bör ju läxan givetvis ifrågasättas.

Svar på tråden läxfriskola är framtiden