• DinaMii
    Donaldduck1234 skrev 2014-07-24 10:28:26 följande:

Tack, DinaMii! Berätta gärna hur det går för dig på samtalet sedan.  :)

Ja du med! Min remiss är inte ens skickad än, det sker sent här i landstinget..

Här är en videoblogg oxå, Vanja. I det här avsnittet är hon på sitt snittsamtal.

Tror förresten inte att dom kan mäta ditt bäcken när du är gravid. Jag har gjort en bäckenmätning och det är en vanlig slätröntgen som är skadlig för fostret, min gjordes mellan mina graviditeter.. Tillväxtul kan dom göra, men då vet dom ju fortfarande inte hur stort bäcken du har.. Men det kanske kan göras med någon annan metod också..?
  • DinaMii
    Limaliie skrev 2014-07-24 15:37:59 följande:

Jag var ute ännu senare än dig med att gå på aurorasamtal på spec.mvc. Var där i v 34 eller 35.

Har ett högt sf-mått,gigantisk mage men normalstort barn enligt 2 TUL, ändå är jag livrädd för att föda stort barn och att mitt bäcken är för litet då jag är 1.53 bara.

Fick prata med en bm på spec.mvc, ingen läkare var med eftersom den enda som fanns tillgänglig just då hade semester. Vi kom fram till att jag skulle få igångsättning i v 38+5 vilket är på tisdag. Ska dit på måndag för bedömning av tappen osv men även om jag är omogen kommer jag nog få gel för att få den att mogna. Vill helst föda vaginalt så jag pratade aldrig om kejsarsnitt direkt men fick ändå infopapper om det med hem.

NU har jag dock ångrar mig så in i norden och vill snittas. Men jag är ju jättesent ute och lär inte bli beviljad snitt i v 38+4 smile4.gif

Dock står det i mina journaler och förlossningsbrev att de ska hålla koll på att allt  går framåt och inte drar ut på tiden, gör det det ska de avbryta.

Mitt tips är alltså att tänka igenom verkligen om det är igångsättning eller snitt du kan tänka dig, så du inte ångrar dig som jag smile1.gif   får inte heller röntga mitt bäcken... "även korta kvinnor kan föda barn"

Jag är 157 och min son var 56 cm när han föddes, bara 1m kortare än mej och mitt bäcken var för litet, akutsnitt.. Ändå är det ingen garanti att jag får ett beviljat snitt för det nu...... Tyvärr..

Så jag hoppas jag träffar en vettig läkare.

Lycka till!
  • DinaMii
    Limaliie skrev 2014-07-24 20:07:06 följande:
    Har du fått göra bäckenröntgen efter det för att konstatera litet bäcken?
    Isåfall låter det konstigt att du inte skulle få snitt beviljat.

Hur upptäckte de på förlossningen att du hade för trångt bäcken?
    Jepp dom trodde att han passerat det trängsta i bäckenet och dom drog med sugklocka. Han rörde sej inte en millimeter. Sen när dom snittade och öppnade så såg dom att det var alles för trångt för att han skulle kunna komma ner och förbi. Och när bebisen står mot dom där fråga taggarna blir mamman ofta illamående.. Och jag spydde som en gris i 20 timmar, just eftersom han bara stod mot dom där taggarna hela tiden..... Spyorna var värst, värkarna på förlossningen i 21 timmar var inte alls lika dryga, trots att jag inte använde syrgasen..

Efteråt så var jag på en bäckenmätning och där såg man att mitt bäcken är för litet. Sen om det var bara för sonen eller om det är för alla barn det vet jag inte.. Det är väl det jag ska iväg och prata om.

Läkaren som lämnade resultatet för 3 år sen sa att jag måste få en liten bebis med exakt rätt krystarbete för att det ska kunna gå, men det var kanske bara hennes åsikt, eftersom jag nu fått höra att jag "iaf kanske kan testa vaginalt".

Eh, nejtack.. För både min och bebisens säkerhet.. Skiter i hur kollad man är, jag vägrar testa igen
  • DinaMii
    Limaliie skrev 2014-07-24 20:18:28 följande:

Oki men då lär de ju märka om bebisen inte kommer förbi som den ska under förlossningen, det står tydligt i min journal att de ska hålla koll samt om det drar ut på tiden ska de avbryta.

Hoppas du får ditt snitt!

Ja om man kan lita på det. Idag är det brist på bm och det är stressigt åt dom. Säg att det är tre till som ligger och krystar samtidigt som mej, har dom då tid att verkligen uppmärksamma och lyssna då? Eller är dom för sönderstressade?

Enl bm hade dom fattat för längesen att det inte skulle gå med sonen, men enl läkaren så SKULLE det bara gå... Vilket även står i min journal. Så att lita på dom.. Klart jag vill det, men ändå.... I dessa stresstider med underbemanningar och oerfarna bm eftersom dom erfarna tröttnar och slutar.. Näe. Jag litar inte på det, inte när det gäller mitt barn..
  • DinaMii
    Limaliie skrev 2014-07-24 21:25:28 följande:

Nej men jag har inget annat val än att lita på det. Aurorabm jag träffade sa att de inte har brist i sommar iallafall på BM och läkare där jag ska föda.

Näe det är riktigt illa i vårat landsting.. Skönt att det ser okej ut i ditt :)

Hade det varit första barnet hade jag dock inte varit orolig över brister eller liknande, utan då hade jag litat på personalen. Dom gör så gott dom kan. Men eftersom jag vet att min förlossning är en riskförlossning så känns det inte lika kul..
  • DinaMii
    Limaliie skrev 2014-07-24 21:34:01 följande:

Vilket landsting tillhör du?

Nej jag förstår att du inte litar på det, jag hade aldrig fött vaginalt om jag visste att mitt bäcken var för trångt.

Dalarna.. Där hela sjukvården just nu är ett sjunkande skepp.. ;)
  • DinaMii
    Donaldduck1234 skrev 2014-08-03 09:09:20 följande:

Hej på alla som svarat,
    tack för er input och tips!
    Hur har det gått för er Limaliie och DinaMii? Limaliie, hur gick din förlossning? Allt väl hoppas jag!

DinaMii, hört något om din remiss? På onsdag ska jag träffa mödravårdens läkare, kommer bli tungt. Nu har jag kollat in både Sanna och Vanja i vecka för vecka.

Sockerdockan, har för mig att det var den här uppsatsen: dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/8252/Uppsats%20f%C3%B6r%20publicering.pdf?sequence=1

Fröken K, tack för dina ovärderliga tips! Jag känner igen mig i mycket av din beskrivning, både i hur du beskiver bemötandet inom vården och dina egna anledningar. Ja, jag gissar att det där med att inte känna sig trygg med vården kanske inte är det bästa att dra upp, då det förmodligen finns en stor kåranda bland barnmorskorna (såklart) som då ger taggarna utåt om man försöker sig på att kritisera deras jobb (tja vem reagerar inte på kritik liksom). Tur att du skrev det ändå, så jag preppar mig på andra skäl såsom att trycka på ångest och sin rätt att välja förlossningsmetod, det kanske kan gå..  Bland andra skäl! Vad skönt att du har fått ditt snitt beviljat!

STORT TACK för alla era svar och hoppas ni läser mitt inlägg nu även om det är en vecka senare!

Jadu.. Den är inte skickad än. Är i v28 nu och ska till bm i v30. Då skickas remissen.. Sen hoppas jag det får snabbt. Ungen kommer i okt och jag hoppas att vi iaf får träffa läkaren i sep ist för början av okt..

Jag sa till på inskrivningen att jag vill ha snitt, så det dokumenterades då. Men sen tar dom alla så sent som möjligt här i Dalarna enl min bm. Så vad kan man göra..? Bara att glida med.. Men det är bra, då hinner jag med ditt resultat innan och kan få många goda tips och råd ;)
  • DinaMii
    Donaldduck1234 skrev 2014-08-06 11:15:03 följande:
    Hej DinaMii,
    tänkte bara ge en snabb update om mötet med läkaren på den mödravård jag är inskriven på. För det första var hon den första vettiga person jag träffat där (vilket jag inte trodde först när jag såg henne), erfaren och lyhörd är sammanfattningen. Så det var ett trevligt möte. Dock spelade jag inte tillräckligt mycket på känslomässig rädsla (tilläggas bör att jag är en rätt logisk icke alltför känslostyrd person vilket gör att jag har svårt att fejka/trycka på vissa saker). Så kanhända jag är rätt "körd" nu men vi får se, det är ju inte hon som är slutgiltiga instansen.

Jag vet inte om du har gått samma väg som jag eller om det var din barnmorska som skickade remiss direkt? Du kanske redan gått igenom dessa steg, men det kanske kan hjjälpa någon annan därute och få förbereda sig lite på frågor i alla fall.

Jag visste inte vad mitt möte skulle handla om idag, trodde det var ytterligare ett övertalningsförsök, men det visade sig att hon ställde typ diagnos (men det fattade jag ju inte förrän på slutet). Iaf, hon började med att fråga varför jag var där och jag fick säga anledning (planerat kejsarsnitt). Därefter säga vad det var som skrämde mig mest av följande alternativ:
    1) Rädsla för smärta
    2) Rädsla för skador och död
    3) Rädsla för babys hälsa

Jag tryckte på på samtliga men överhängande 2+3. Hon fortsatte med att säga det är inte kvinnans beslut att fatta hur hon vill föda, men att man kan ge de verktyg som behövs för att försöka övervinna rädslan och få till vaginal förlossning som är det slutgiltiga målet (jaaa det har man ju fattat att det är så det funkar). Dessutom höll hon på att prata om att det var viktigt med behandling så jag inte skulle överföra min skräck om jag eventuellt fick en dotter (knappast så det hjälper mig här och nu men aja whatever).. Men hon tillade ändå att det det ska kännas bäst för kvinnan och då blir det planerat kejsarsnitt. När det finns historik och det förts journal om detta, tar man alltid hänsyn till patientens bästa.

Frågor hon sedan ställde var bl.a (de jag minns):

Känslor sedan graviditeten
    Känslor inför graviditet?
    Hur länge har du känt såhär inför graviditeten

Sover du om nätterna eller har du oro?
    Kan du jobba om dagarna eller tar detta upp din tid?

Har du psykisk diagnos?
    Hur ser det ut för mamma och systrar?
    Vad tänker du inför kejsarsnitt då?
    Vad vet du om kejsarsnitt?
    Varför vill du inte ha epidural? (för hon frågade om smärtlindringsmetoder vid VF och jag sa jag vägrar epidural)

Tips för andra är att lägga till att: du vill ha svar om möte hos läkare innan v. 34 för att det tar psykiskt på dig, la till argument om brist på kontroll eftersom man inte vet var man hamnar i sjukvården, finns ingen platsgaranti ? nervöst. etc.

(för mig känns det iaf bättre att veta vilket sjukhus jag är på eftersom det är dit jag vill oavsett förlossningsmetod). Största tipset är väl att använda starka ord som: jag vägrar, jag är livrädd, jag klarar inte, vill inte tänka på etc. (det var nog mitt misstag tror jag eftersom jag är rätt påläst om övriga bitarna, men använde inte känslor för att öka på intrycket av min förlossningsrädsla. Och som Fröken K säger - absolut inte vika från din linje överhuvudtaget).

Diagnosen blev då mild förlossningsskräck som jag fick på slutet av mötet (när jag trott att allt gått så himla bra..:(), men en remiss blev iaf skickad till mitt förstahandsval av klinik. Vi får se om jag kan spä på till nästa gång eller hur det blir då.

Ha det fint så länge!

Tack! :)

Min remiss är som sagt inte skickad än, men det är min bm som kommer skicka den.

Sen är min anledning att jag redan testat vf och det inte funkade. Smärtan och epiduralen klarade jag utan problem utan lustgas. Men sen visade det sej att jag har fel på mitt bäcken. Det behöver inte betyda att det inte funkar, tror jag. Men jag själv litar inte på att min kropp klarar av en vf, och då tänker jag inte riskera mitt eller mitt barns hälsa.

Jag vet inte hur bra läkaren jag kommer träffa är på att tyda röntgensvar, men mitt bäcken är röntgat och har en avvikande bild. Jag hoppas att läkaren verkligen kan se det och inte avfärdar det. Det är väl min skräck.. Vissa läkare "vet ju bäst" trots att andra läkare sagt något annat tidigare..

När har du nästa möte? Jag trodde det räckte med ett..? :/

Min bm trodde att dom gjorde ett tul när man är där, eftersom dom gärna vill se hur stort barnet är. Någon annan som varit med om det på ett snittsamtal?
Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?