Inlägg från: Cox Orange |Visa alla inlägg
  • Cox Orange

Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?

Du ska bara säga att du är rädd för förlossningsskador och en hemsk förlossning och att du inte för ditt liv vill föda vaginalt, punkt. Ingen som helst eftergivlighet eller någonting, var helt oresonlig. Säg att du inte skulle kunna hantera såna skador man kan råka ut för, vare sig fysiskt eller psykiskt. Bajsa på dig, smärta som omöjliggör samlag i mer än ett år efter förlossningen, kissa ner dig på stan när du nös, göra 20 gynundersökningar på mindre än ett år, tre korrigeringsoperationer...

Jag ville ha snitt, jag var rädd för förlossningsskador men blev nekad. Det blev en förlossningsplan och s k "snittkontrakt". Kändes bra ändå. Förlossningen kom, blev igångsatt pga överburenhet. Fick värkstorm. Bad om snitt. Kunde jag glömma. Resten av förlossningen var helt obeskrivlig. Jag kan bara säga att jag slutade tro på Gud. 

Första smärtfria dagen kom efter åtta månader. Fick en sfinkterskada, bakre framfall, en nervskada och blev inkontinent. Första promenaden efter nio månader.
    Ta snitt, det kan inte bli sämre.

• Cox Orange
    AnnaSthlm skrev 2014-09-08 21:14:27 följande:

Jag fick ett planerat snitt utan något ifrågasättande. Mamma Mia söder skickade remissen till SöS. Inga övertalningsförsök. Jag var benhård att endast ks fungerar, inga konpromisser. Allt gick utmärkt. PMa mig omddu undrar något!

Lolanthe skrev 2014-09-19 20:34:31 följande:
    Jag var också på SöS och fick mitt beviljat. Inga övertalningsförsök och ett väldigt proffsigt bemötande. När är det dags för dig?
    Det gläder mig att se att jag lyckats göra tillräckligt avtryck på Ulla och Eva där.

• Cox Orange
    Lolanthe skrev 2014-09-29 19:21:51 följande:

Cox: lider med dig!! Hua jag ryser av att sjukvården ligger på så mkt för vf. Jag hänvisade till rådande forskning om förlossningsskador, de kan liksom inte argumentera mot det eftersom de vet att det stämmer.. När födde du barn? Min kommer i januari :)

Grattis till bebisen:) Det är helt fantastiskt att vara mamma.

Jag fick mitt i oktober. Jag hänvisade till flera studier, bl a Maria Gyhagens, men de blev avfärdade. Både barnmorskan och läkaren påstod att det inte fanns några belägg för att det ökade riskerna så mycket och kritiserade hur studierna var gjorda. Det var som att prata med en vägg. Nä, jag hade ju en så bra kroppsform för att föda barn också, lång och smal, så det skulle ju gå liksom sådär extra bra. 

Det var miljoner gånger VÄRRE än min värsta mardröm. Jag försöker kika in i de här trådarna då och då för att berätta vad som hände mig och försöka rädda någon ifrån detta. Jag önskar inte min värsta fiende (eller ens personalen på Sös!) att genomleva detta.

Vården skadar din kropp för livet och du får ingen som helst hjälp efteråt, då har de plötsligt ingen som helst kompetens för det. Lite knipövningar, that's it. 
  • Cox Orange
    Kawi skrev 2014-09-30 14:47:03 följande:

Hon sa att det enda hon kan hjälpa mig med är besök på auroramottagning, men det är inte rädsla för att föda som är mitt problem - jag förutsätter att man fixar det på ett eller annat sätt. Vi har dock vänner vars son blev allvarligt hjärnskadad pga syrebrist vid förlossningen, vilket jag berättade för henne, men hon menade att det var så liten risk så "det kan man inte gå runt och tänka på".

Liten risk kanske, ja, men risken finns.

Be dem skicka remiss till Auroran då och stå på dig och var en vägg du med! Jag fick min första tid där i v 37 så de vill hålla en på halster. Låt dem inte göra det. Jag skulle utöver det ringa direkt till det sjukhus du valt och fråga vad du ska göra.
  • Cox Orange
    zigga skrev 2014-10-25 00:20:16 följande:

Vid ett snitt tillbaka bildas den och åker ut med avslaget, känns dock tråkigt med all denna okunskap om vaginal förlossning och ännu värre all okunskap om snitt.
    Snitt är ett operativt ingrepp inga garantier alls för att allt går bra då heller.
    Vilket ni verkar vara övertygade om.

Nä men vi som sitter här med analinkontinens, urininkontinens, 24 gyn- och analundersökningar på ett år, fyra op bakom oss, ont vid sex efter mer än ett år, fiser på oss i fikarummet, skiter på oss på löpbandet, skrattar på middagen så att det rinner kiss ner längs hela benet? Vi önskar andra ett bättre öde.

Har inte sett så många som snittats varna andra på samma sätt. Ont som fan och fick morfin kunde ej lyfta bebisen på två veckor. Tog min första promenad efter tre månader och åt maxdos Alvedon + Naproxen i åtta veckor innan jag insåg att de hade NOLL effekt. 
Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?