• Kawi

Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?

Jag försökte prata med min bm vid besök i förra veckan (v26). Det var första gången jag tog upp detta, så kanske är det sent, men jag ville diskutera med henne vilka möjligheter det finns till kejsarsnitt och hur man ska gå till väga; om man kan få prata med någon ang för- och nackdelar, risker osv med respektive alternativ, men det var som att prata med en vägg. Det fanns absolut inga öppningar eller möjligheter över huvud taget och det finns inte en chans i helvetet att få beviljat snitt. Totalt bom stopp. Blev förvånad och besviken, jag trodde att en påläst kvinna idag skulle ha möjlighet att lägga sig i detta och vara delaktig i de beslut som tas, men jag misstog mig? Någon som har förslag på hur jag kan gå vidare..?

• Kawi

Hon sa att det enda hon kan hjälpa mig med är besök på auroramottagning, men det är inte rädsla för att föda som är mitt problem - jag förutsätter att man fixar det på ett eller annat sätt. Vi har dock vänner vars son blev allvarligt hjärnskadad pga syrebrist vid förlossningen, vilket jag berättade för henne, men hon menade att det var så liten risk så "det kan man inte gå runt och tänka på".

Liten risk kanske, ja, men risken finns.

• Kawi
    Cox Orange skrev 2014-09-30 16:04:17 följande:
    Be dem skicka remiss till Auroran då och stå på dig och var en vägg du med! Jag fick min första tid där i v 37 så de vill hålla en på halster. Låt dem inte göra det. Jag skulle utöver det ringa direkt till det sjukhus du valt och fråga vad du ska göra.
    Tack för tipset! Jag ska be henne skicka remiss till aurora, kanske kan det ta mig någonstans Jag tycker bara det är så himla märkligt att man inte ska ha möjlighet att tycka till i någonting så viktigt. Om man är påläst och har funderat mycket och kommit fram till slutsatsen att för mig skulle kejsarsnitt vara den bästa lösningen, att man inte ska kunna få argumentera för detta..? Märkligt, tycker jag. 
Svar på tråden Förlossningsmetod - kompromiss med sjukvården?