• smaajlet

Ssk och grav.penning

Hej,

Jag är nu gravid i v 15 med andra barnet och jobbar som ssk på en rätt tung avdelning (ännu tyngre nu på sommaren!!). Mitt första år som ssk och jag har aldrig behövt söka grav.penning förr. Har läst på om grav.penning och är rätt säker på hur jag ska gå tillväga och jag kommer att skriva en ordentlig beskrivning av arbetsdagen. Det jag är orolig för är att (har så pass mycket erfarenheter med fk) är att det inte ska bli godkänd. Redan nu har jag så pass ont och orkar verkligen inte. Nån som är ssk och haft erfarenhet med grav.penning? Hur stor risk finns det att det inte blir godkänd? Är ju så många handläggare på fk och man vet aldrig vilken sorts man får...

Peace & Love // Orolig preggo

• Svar på tråden Ssk och grav.penning
  • Alexi

Har du börjat med att duskutera möjligheter till omplacering med arbetsgivaren? Det är alltid steg ett.

• smaajlet
    Alexi skrev 2014-07-24 11:32:42 följande:

Har du börjat med att duskutera möjligheter till omplacering med arbetsgivaren? Det är alltid steg ett.

Det finns tre "olika" jobb som en ssk kan göra på den avdelningen, antingen vara ute-syrra (som usk), vara ssk eller samordnare. Lättast är samordnare så jag ska prata med chefen att jag få ta samordnar-jobbet (men det är endast på dagsturer när det är vardagar)... Och kväll och helg måste jag ju jobba då och då, vilket resulterar i att det inte blir mkt omplacering. Sen är det värsta när mina uskor är på rast (när det känns tungt då kan jag säga att en av dem ska stanna kvar) då måste jag ju ändå hjälpa dem patienter som vill toaletten (en del är lätta och en del är lite tyngre och behöver ganska mycket stöd, dock räcker en person). Vi är alltid två ssk på kvällar och helger men om den andra ssk har själv mkt att göra så kan jag ju inte säga till patienten att vänta tills uskorna har tagit sina raster... Även om jag är samordnare så blir det patientnära vissa stunder och en stor del av patienterna på avdelningen är dementa... Och de kan också vara aggressiva. Omplacering är i stort sett omöjligt, har en kollega som ska födas nästa månad och jag har observerat henne... Var inte så mycket förändring hon fick göra...
  • Alexi

Men kan du inte omplaceras till annan avdelning på sjukhuset.

• Virvla

Jag jobbar inte som SSK, men som sjukgymnast inom äldreomsorgen. Jag fick beviljad grav.penning. Gör som du tänkt, skriv detaljerat hur din dag ser ut och vilka tunga moment som förekommer. Jag gjorde så att jag skrev ned vanligt förekommande arbetsuppgifter, då mina dagar ser ganska olika ut. Ta med tydliga exempel på arbetsuppgifter som är tunga/riskfyllda. Tänk på att de som bedömer ansökan inte är vårdutbildade, så var tydlig med hur de tunga momenten går till och vad som gör dem tunga. Tryck även på att din patientgrupp är oberäknelig och att det nära patientarbetet därmed kan innebära risker för barnet. Har du tillfällen då du är ensam SSK är det också bra att ta med även om det inte är det vanliga. Har du en bra chef som kan ställa upp och intyga att det inte går att omplacera dig? Även om du får delvis andra arbetsuppgifter så hjälper ju inte det om de tunga/riskfyllda momenten kvarstår. Det kan ju vara bra för dig ändå att få samordnarrollen nu, men grav.penningen gäller ju endast de sista 60dagarna och då kanske den omplaceringen ändå inte räcker för att du ska orka.

Jag tror att om du skriver en riktigt bra ansökan så kommer du få igenom den. Här vet jag både SSK och USK som fått gravidpenning. Lycka till!

• hurtänktedunu

jag är ssk men jobbar dock på en akutmottagning. vår chef sa att ingen någonsin har blivit nekad grav.penning. tror liksom inte att dom har så mycket att sätta emot. det är ju tunga lyft, stress och allt sånt. bara du skriver utförligt alltså hellre för mycket och för detaljerat så tror jag inte dom nekar. ssk brukar få godkänt i alla fall när man jobbar på avdelning.

kom ihåg lyft, stress, eventuellt hot och våld, och allt annat du kan komma på. jag skickade in papperen och från det att jag la dom på lådan så tog det 2,5 veckor innan jag fick svar att det var godkänt

Svar på tråden Ssk och grav.penning