Inlägg från: Anonym (Kan vara?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kan vara?)

Jag slog mitt barn :(

Kan det vara så att du hade en sån hård, sträng och destruktiv uppväxt att du med alla medel vill vara mjuk med ditt barn? Jag tänker när du skriver att du "konverserat kring våld" med henne så kanske du måste vara strängare och mer tydlig. Inte diskutera, utan svart på vitt säga; absolut inte!!! Såklart får man inte skada sitt barn, men i eran relation som ni verkar ha så tror jag det passerar ganska fort för henne. Du är en kärleksfull och bra mamma som det verkar.

Men jag har tre små tjejer, och måste säga att jag aldrig blivit utsatt för våld av dem. Jag tror du måste vara tydligare på ett annat sätt, en 4- åring är ändå ganska stor. Förstår hon inte den gränsen ännu måste ni nog hitta ett som sagt tydligare och konkretare sätt för henne vart gränsen går!

• Anonym (Kan vara?)
    Anonym (Inte trots) skrev 2014-07-24 22:47:23 följande:

[quote=73673750][quote-nick]Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-24 22:23:48 följande:[/quote-nick]

Det verkar enkelt i din värld. Vad tycker du att vi ska göra?&

Jag tror inte på straff och straffar aldrig mina barn. Men om de passerar gränser som inte ska passeras på måste man markera på ett sätt som skakar om. Gå ner i ögonhöjd, titta stint i ögonen och låt barnet se att du är arg. Använd mörk röst. Eller flytta hastigt undan barnet och säg ifrån med din bestämdaste röst. Inte massa prat, utan tydliga besked, det ska vara en så tydlig och plötslig markering att barnet förstår att något särskilt har hänt. Barn måste känna att vuxna är starka, det är du som skyddar barnet mot faror och då måste barnet känna att du är en stark vuxen som inte låter sig bli slagen. När man har markerat tydligt så glömmer man händelsen och ger barnet chansen att bli tröstad och man kan fortsätta nattning eller vad det var.

Håller med! Jag straffar inte heller, el använder särskilda metoder etc men riktig tydlighet med riktig styrka och tydlighet bakom är det spm gäller särskilt på vissa barn. Jag ser på min kompis som har ett bångstyrigt barn av rang när hon menar att hon är tydlig och sträng, hon har en lite sträng och sur ton och säger bestämt nej. Men på nåt sätt går tillsägelsen förbi barnet, hon reagerar inte nämnvärt. Jag är oftast ganska lugn, skojig och tolerant. Men varnar när jag känner att situationen börjar gå överstyr och till sist så blir tillsägelsen på påtaglig. Jag lyfter bort, tittar i ögonen och är EXTREMT tydlig och ganska arg på rösten, att NU är det nog!! Utan att skrika el hota. Har funkat på mina och efter en viss ålder fattar de galoppen när gränsen är påväg att nås.

Svar på tråden Jag slog mitt barn :(