Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-24 22:52:20 följande:
Precis just det var det jag gjorde när hon sparkade mig över halsen. Vad menar du att jag ska göra sen? Fortsätta med ögonkontakt och visa att jag är arg? Det var just vad jag gjorde när hon drämde till mig över ansiktet.
Jag har läst "fem gånger mer kärlek" och spenderar alltid mer (kvalitets)tid tillsammans med henne när hon har "svåra" perioder. Vi leker varje dag och pratar alltid innan läggdags alla dagar. Hon projicerar ofta sina känslor på sina dockor så genom lek med dom brukar vi prata om sådant som hänt. Då är det lätt att prata när det liksom inte gäller oss. Om hon t.ex säger att dockan har slagit sig så kanske jag säger "men aj! blev dockan ledsen då? vad får man göra då?" osv.
Ok, men om hon drämde till dig över ansiktet så blev hon inte särskild omskakad av din markering. Jag tror att du är för pedagogisk och att du inte tillåter dig att visa att du blir arg. Du måste vara autentisk. Bättre i så fall att du ryter ifrån än att hon sparkar dig på halsen, om det nu är det din dotter behöver för att förstå att du markerar en gräns. Hon blir mer traumatiserad av att slå dig än av att se dig riktigt arg.
Sedan när du leker med din dotter så ska du inte heller sitta och undervisa henne hur hon ska göra med dockan som blev ledsen. Vad är det för lek? Hon är fyra år så hon vet redan vad man bör göra om någon är ledsen, men det kanske inte är det hon vill utforska i leken. Hon kanske vill döda sina dockor. Det är bara en lek. Kanske bättre du satsar på att brottas med henne.