Jag slog mitt barn :(
Du verkar ha ett barn med temperament (har ett jag med) som behöver lära sig känsloreglering. Känsloreglering lär man sig inte genom tillrättavisningar och straff som en del skriver här.
Det här ligger i släkten, jag själv har problem med känsloreglering än. Jag försöker komma över info om hur man hjälper barn att lära sig hantera sina starka känslor. Jag tror man kan göra det största jobbet när de ännu är små och hjärnan växer som mest.
Det råd man oftast får (som jag fått från Bup) är att bekräfta känslan när den är där. Om du förstår hennes känsla och anledningen till den och talar om det så lär hon sig själv att förstå sina känslor. Det hjälper henne att reglera dem något.
Andra saker jag funderat på (och testat). När min unge blir "tokig", biter och slår både mig och sig själv, så har jag ibland bett henne att riva sönder en tidning. Att försöka stoppa känslan när den väl är där, det går inte. Att förbjuda henne att bete sig illa fungerar inte om jag inte kan ge henne ett alternativ så hon kan få ur sig allt. Det med tidningen har funkat ibland (det blir lite kul, sedan kan hon i lugn och ro lägga bitarna i papperskorgen). Ibland vill hon inte alls.
Letar efter fler metoder, någon kanske har mer knep på hur man lär barn att reglera sig?