• Indianica

Jag slog mitt barn :(

Anonym (Två problem) skrev 2014-07-25 11:33:31 följande:
    Jag kan omöjligt ge tips eftersom jag inte ser hur ni gör. Ibland kan man ju också bli FÖR mycket av "nu ska jag göra helt rätt" , så att det blir "mjäkigt och pratigt" till slut och man "pratar sönder" barnen. Jag har absolut ingen aning om hur ni egentligen gör. Däremot tänker jag att om ni testat allt och gör "rätt" och barnet fortfarande spottat, slåss och har sig, då kanske det är dags att söka hjälp ändå, för hennes beteende.
    Jag håller helt med dig här, det blir liksom överpedagogiskt och kanske kvävande för barnet. Det kan också vara så att man blir för robotlik. Barnen behöver få se att man blir skogstokig ibland tror jag, inet så att man slår dem, men verkligen visar att man blir ledsen och arg, inte bara att man tar det med ro och med len pedagogisk röst säger att "nu blev mamma arg".

Att en fyraåring är trotsig är en sak, men hon är lite för stor för att rivas och sparkas tycker jag? Det är ett totalt oacceptabelt beteende och om hon inte nyss fyllt fyra år brinner det lite i knutarna vad gäller att få stopp på det beteendet tror jag. Man får absolut blir arg och skrika och gråta, men riva och sparka sina föräldrar är verkligen inte okej. Dock tror jag situationen ovan kan handla om en sådan där överpedagogisk situation. Att försöka nå ett barn som är hysteriskt är ingen idé, låt henne skrika av sig, håll ev. om henne om hon bara springer upp ur sängen, men var beredd på att hennes kropp flaxar omkring, för det kan vara rätt irriterande att ha en person rätt upp i ansiktet som försöker "nå" en när man är helt ur balans och mest vill vara i fred. Och prata inte så mycket tror jag. Inte när hon är så där, för då kan du inte få en bra kontakt.
  • Indianica
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-24 23:33:26 följande:
    Tack <3 Jag känner mig inte så vidare bra just nu dock. Det är ett misslyckande att vi målar in oss i ett hörn där resultatet blir så här fel. Förhoppningsvis ser jag det nästa gång och kan försöka förbereda mig.

Oavsett om det är ett barn eller ej, det är en märklig situation när någon slår en i ansiktet. Svårt att veta hur man reagerar på det. 
    Som du tidigare varit inne på underlättar det nog om du är mentalt beredd på att det kan hända. Att du "ger dig på henne" i sängen  och sitter och snackar i en konflikt är en sådan situation där det är ganska naturligt att hon har lätt att komma åt ditt ansikte. Hon kan sparka dig vid hals och ansikte, hon kan slå&klösa dig i ansiktet osv....

• Indianica
    Anonym (jaha) skrev 2014-07-25 15:22:43 följande:
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:59:44 följande:
    Ja, precis detta tänkte jag på under gårkvällen. Jag borde ha förutspått det. 
    Nästa gång ska jag försöka förbereda mig på det redan innan. Om det uteblir är det ju bara ett plus.
    Men hör du inte hur galet du låter?? "Jag borde ha förutspått att ungen skulle kunna slå mig i ansiktet eller sparka mig på halsen" - det är inte ett normalt barn om detta är händelser som du kan förutspå ska hända. "Och uteblir det så är det ju bara ett plus" - men va?

Jag tror som flera andra här att du curlar ungen nåt så in i helvete i övertygelsen att du utövar det perfekta föräldraskapet. Men du skapar ett monster.

Jag har inte skrivit att det är så normalt, men det beror också på situationen och på barnet. Jag är lärare och det finns barn där man får vara beredd på sparkar och slag om de känner sig trängda och då snackar vi om skolbarn med olika inre problem eller temperament utöver det vanliga. Är det så att barnet är väldigt vilt vissa tidpunkter får man vara beredd på sparkar och slag vid t ex läggdags, med det inte sagt att man utöver det ska hjälpa barnet att hantera sina känslor utan att sparka och slåss. Tycker man kan ta hjälp av BVC på den punkten, de har ju också barnpsykolog. Det är bra att läsa böcker, men böcker blir lätt väldigt manualliknande och kan funka dåligt om man inte tar hänsyn till en massa aspekter i tillvaron.
  • Indianica
    Anonym (Curling) skrev 2014-07-25 12:09:30 följande:

Jag har behandlat min dotter som en prinsessa hela hennes nu 14 åriga liv å det får jag äta upp nu .

Hon har alltid uppfört sig å varit snäll på dagis i skolan å om vi varit borta men hemma har hon varit en envis trotsig Donna sedan hon va 2 år , jag har tyvärr nästan jämt låtit henne få sin vilja igenom fast jag sagt nej först , bara för att slippa höra och se henne ledsen .

Idag önskar jag att det gick att backa tiden å göra om .

Det är inte för sent. Jag har curlat minhetsiga  elvaåring och hon har förvånansvärt snabbt accepterat förändrade krav nu i sommar. Tänk på att du gör henne en tjänst genom att låta henne bli självständig, det är jobbigt för henne, men hon kommer inte växa som person utan motstånd.
  • Indianica

Det här med att hålla om när de blir som galna på kvällen tror jag är bra. Oftast bättre än att sitta vid sängkanten och prata tror jag. Jag satt ofta och höll om min dotter när hon flippade ur på dagtid också. Uttrycket "Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst", tycker jag är ganska bra. Det är ju otroligt jobbigt för barnen själva med trotsåldern också. Om man mer tänker att det är en liten människa i kris man möter, en person som är i en känslig ålder, nyss fått syskon osv, kan det vara lättare att hantera tyckte jag själv. Och när man är i kris vill man ha väldigt basala saker egentligen, man vill ha sina känslor bekräftade och känna sig älskad typ Glad

Svar på tråden Jag slog mitt barn :(