• Anonym (K)

Jag slog mitt barn :(

Men era miffon - en unge som slåss måste lära sej hur det känns att bli slagen, så att de inser Varför det är fel. Som förälder har man ansvar för att lära ungarna hur man beter sej. 

För jävla mycket daltande och klemande och tjafs - men så Är det söndercurlade idioter som blir deprimerade så fort livet inte serverar dem allt på ett fat också. 

Ni förstör för era barn när ni låter dem tro att de är universums medelpunkt. 

• Anonym (K)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 09:58:25 följande:
    Du pratar ju uppenbarligen om andra föräldrar, varför det blir aningen OT i den här tråden. Vi daltar inte, vi gör allt utom hotar, kränker, låser in och slåss. Tycker du vi borde börja med det istället?
    Då läste jag inte tillräckligt noga - jag trodde det handlade om någon som var halvt hysterisk för att hon slagit ett barn som använder våld mot andra; "Hon bråkar ofta (...) sparkas, spottar, river, slåss, puttas osv. (...) idag började hon bråka innan läggdags genom att knuffa sitt mindre syskon så att hen slog huvudet i golvet (...) sparkar hon mig rätt över halsen (...) i samma sekund smäller hon till mig rakt över ansiktet"

En unge som brukar våld och inte begriper vad det innebär och att det gör ont på andra. Hänsynslös, empatilös, självisk och allmänt horribel. Kanske bara i just de här sammanhangen - hon är säkert en ängel vanligtvis - men det här beteendet måste faktiskt stoppas. Det är inte ok någonstans.

Så, föräldern slår tillbaka. Och ungen gråter och gråter, för - plötsligt har barnet insett att dess grundläggande världssanning var FALSK - fram tills nu har barnet trott att det FÅR slåss, ingen annan får slåss - andra människor får bara hosta ur sej tomma ord, så barnet har ett övertag i sitt brukande av våld - och ingen kommer göra något påtagligt för att sätta stopp. För att barnet ska sluta slåss krävs det att barnet faktiskt respekterar "Du gör mej ledsen när du gör så" - vilket barnet uppenbarligen inte gör. Barnet Kommer däremot vara mån om sitt eget välbefinnande, och vilja undvika konsekvenser av negativt agerande - det är bara simpel självbevarelsedrift.

Och nu ser barnet att andra KAN slå tillbaka!

Barnet har plötsligt lärt sej en konsekvens av att slåss; folk slår tillbaka. 

Det lär ju ska vara till nytta på dagis, i skola, på krogen, i relationer - att barnet vet att det inte HAR rätt att slåss. Det kanske faktiskt inte blir en så'n här unge som slår sina klasskamrater, eller anser sej ha Rätten att slå sin pojkvän, utan att han ska slå tillbaka - du kan ha räddat ungen från att bli en riktigt vidrig människa. 

Var glad att du slog - hon hade aldrig begripit det av sejsjälv annars. 
Svar på tråden Jag slog mitt barn :(