Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 23:09:20 följande:
Jag håller med, och framför allt tror jag att samtliga i den här tråden håller med om att det är dags för mig att sätta mig och reflektera. Typ läsa lite mer pedagogik kring barnpsykologi, barnuppfostran och självhjälp.
Det är dags att kliva ur dessa skor av lättja nu och get to work ;)
Förlåt, det är inget illa ment mot dig. Jag välkomnar dina tips och dina länkar. Det blev bara lite svårt att inte skämta om det eftersom många här tycker att det största problemet är att jag är överpedagogisk, neurotisk och nojig :p
Det låter inte som om du behöver läsa några fler böcker om barnuppfostran. Däremot tror jag att du skulle kunna må bra av lite introspektion och självrannsakan.
Man behöver inte läsa en massa böcker om barnuppfostran, som till syvende och sist bara handlar om en mänsklig relation. Oftast har man svaren inom sig själv, om man tar sig tiden att lyssna och känna efter.
Om jag utgår ifrån mig själv (jag har även läst böcker) så kan jag "tune myself" och hitta kanalen mellan mig och mitt barn. Ibland tappar jag helt bort kontakten mellan oss på grund av stress, tidsbrist och trötthet. Och det märker jag på hans beteende. Då brukar jag till slut ta mig själv i kragen och ta mig ner till hans nivå igen och söka efter kontakten mellan oss. Han sänder signalerna men jag måste hitta frekvensen. Och jag märker direkt när jag funnit hans frekvens. När jag finner den så har vi igen mänsklig kontakt och han blir trygg.
I mitt fall har det funnits en massa hinder när jag försökt hitta och hålla kvar hans signaler. Det är mycket mycket bättre nu men inte helt problemfritt. Mycket har med min egen uppväxt att göra. Och jag tror att nyckeln till ett gott föräldraskap mycket handlar om just den egna uppväxten. Och det är därför jag råder dig till introspektion.
Kanske är jag helt ute och cyklar men det är i alla fall mina tankar.