• Anonym (?)

Jag slog mitt barn :(

Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-24 21:57:28 följande:
    Hon lägger sig klockan sju och så var det även denna kvällen. Sen läste vi saga och pratade en liten stund. Fem i halv åtta var jag ute ur rummet och strax därefter gick hennes pappa in i rummet och sa godnatt. Därefter började hon springa och sen höll det på i en timme då vi försökte få henne att ligga i sin säng. (Hon hade somnat i bilen på dagen och då blir läggningen rörigare). Dessutom har det varit så enormt varmt här idag och det tar på oss alla.
    Är det inte så att hon vill att någon av er skall vara kvar i rummet tills hon somnar? Känner hon sig ensam och rädd?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:54:39 följande:
    Jag är hsp, dvs jag är en högst reflekterande människa. Jag har gått i terapi i flera år och vänt och vridit på det mesta. Jag är ingen mesig person utan en mycket stark kvinna i ledarposition, men som har ett stort hjärta och som alltid har människor under mina vingar. Jag skäms inte för att gråta, det gör mig inte till en svag person. Jag skäms inte för att vara arg heller, jag kommer från generationer av typiskt italienskt beteende. Likaväl som man kan vara glad kan man vara ledsen, likväl som man är lycklig kan man vara arg. No biggie. 

Jag har självdistans och lätt för att se objektivt på situationer. Att beskriva det hela i text får det naturligtvis att låta mer "städat" än det i själva verket är. När jag skriver att jag göra "alla rätt" så innebär ju det fortfarande att jag står över henne och skriker (eller höjer rösten om man så vill). När jag skriver att jag "går och hämtar henne" så är ju den verkliga bilden att hon springer skrattandes, jag efter skrikandes, hon vildkatt medan jag skäller och bär henne till toaletten. Hon biter ihop käkarna och jag bänder upp dom, osv. Det är viktigt att man som läsare klarar av att se situationen framför sig på ett nyktert sätt. 
    Kanske du och dottern bägge har "för mycket" känslor på gång samtidigt ibland? Jag tänker tex på att du skriver att hon biter ihop käkarna, du bänder upp dem osv... Jag förstår att detta inte händer varje kväll, men det borde inte ens behöva hända ibland. När min dotter biter ihop käkarna vid tandborstning sätter jag henne i mitt knä och väntar tills hon tröttnar, slappnar av och öppnar munnen. Jag säger inte så mycket under tiden. Möjligtvis "dags att öppna munnen", "vi behöver göra rent alla tänder så det inte sitter mat kvar", eller "vart har tänderna tagit vägen idag? Finns där kanske någon tunga i alla fall?"
    Att fysiskt bända upp käkarna ser jag som kränkande.

Det har hänt att jag kränkt mitt barn genom att fysiskt sätta henne i mitt knä i duschen och tvätta hennes hår när hon vägrat, men det är en mycket trist situation där jag inser att jag egentligen inte behandlar henne med respekt. Jag gör så för att jag inte har något bättre redskap som fungerar. Säger alltså inte att jag är perfekt, men jag försöker arbeta fram metoder som fungerar vid olika tillfällen som gör att kränkningar inte är nödvändigt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 09:12:28 följande:
    Innan slaget stod jag över henne, höll i henne, såg på henne, var arg och pratade på skarpen.

Det låter som att hon blev väldigt trängd i detta läge. Det var en obehaglig situation för henne och hon slåss för att komma ur den. Du står över henne, ser på henne, är arg och pratar skarpt. Hur skall hon svara på det?
    Jämför en person med autism som mår dåligt av att någon tittar den i ögonen. Man slåss för att försvara sig och ta sig ur situationen.
    Kanske du skulle backat ett par steg redan innan det gick så här långt?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:01:53 följande:
    Om hon t.ex slår efter sitt mindre syskon (för att detta har tagit något som hon ville ha) så kan jag fråga henne något för att distrahera henne. Eller sätta upp min egen hand och säga "give me five!" (att påpeka att det är fel att slåss är inte alltid det rätta, hur konstigt det än låter. Om vi går på för hårt med negativa saker så kommer vi aldrig ur spiralen. Ju mer tillsägelser - desto mer destruktivt beteende).
    Jag förstår att det ibland kan bli fel med för många tillrättavisningar, men just "give me five" när hon slår sitt syskon ger ju helt fel signaler. "Give me five" är ju något man normalt tar till när man är nöjd med något och som en "intern belöning". Kanske finns det bättre sätt att avleda?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 11:42:03 följande:
    Ja, och jag vet ju inte hur de som har barn som inte varit sådana här är. Kanske är deras barn kanske inte lika känslosamma? De kanske tidigt blev förtryckta? Deras föräldrar kanske inte stimulerar barnens jag-känsla utan mer bara "föräldrar bestämmer"-känsla? Detta vet vi ju mycket lite om.

Som mamma till flickan är jag inte ett dugg orolig för att det här skulle vara onormalt eller för att det skulle vara något fel på henne. 
    Du tror inte att det ibland kan vara så att även barn med HSP kan vara annorlunda än din dotter, och inte reagera som hon med att gå till fysiskt angrepp?
    De som har barn som inte varit såhär behöver inte klassas ihop till att bli "olämpliga föräldrar som förtrycker och understimulerar jag-känslan, eller barn som inte är så känslosamma".
    Jag förstår att ni jobbar mycket med pedagogik och gör allt ni kan för att det skall bli bra för era barn, men tala inte om andra människor och deras barn som om de "inte förstår" eller "har fel metoder" när barnen beter sig bättre än ditt barn i vissa situationer. Kanske de har haft bättre pedagogik just där?
    Kanske det du gör är bättre än vad alla andra gör, men det låter ändå nedlåtande, ditt sätt att se på andra.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 19:40:55 följande:

Jag är helt med dig. Skillnaden är dock att i det här fallet hämtade jag henne, hon var som en vildkatt i min famn. När jag satt mig med henne i knäet så var hon fortfarande inte lugn. Att vänta i det läget drar bara ut på fighten och riskerar att göra den värre. Det kan bli farligt både för henne och mig om inte jag klarar av att hålla henne.

Här tänker jag - varför var hon som en vildkatt? Vad låg bakom hennes beteende?
    Jag förstår att det kan dra ut på fighten att vänta i det läget, men behöver det ens vara en fight?
    Skulle du inte kunnat få till en kontakt med henne redan i "hämta-henne-läget"? Där du förstår varför hon agerar som hon gör och därefter hittar en lösning.
    Vill hon inte lägga sig? Varför? Är hon rädd för sängen? Vill hon inte vara ensam? Har hon för roligt uppe (kan det ges förvarning om läggdags och tid att avsluta aktivitet)?
    Först därefter blir det läge att fixa med tandborstning. Inte under fullt "krig".
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 20:12:19 följande:
    Ikväll stannade jag kvar längre efter sagan och bara låg intill henne. Det verkade som att hon kom ner i varv bättre då, vilket var bra. För varje gång hon springer upp så varvar det ju upp, så kan hon ligga kvar efter sagan tror jag vi kommit långt :)

Det låter vettigt. Att springa upp många gånger är ju ett sätt att säga att man inte vill ligga själv i sin säng. Du skrev tidigare att ni gärna stannar hos henne om hon ber om det. Det är inte alltid lätt att be om det, och inte alltid barnet ens vet själv att problemet är ensamheten. Hon vill upp till er, men kommer inte på tanken själv att be att ni skall stanna.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 20:12:19 följande:
    HSP är ett personlighetsdrag, det är inte ett varande. Självklart är alla människor olika och har olika personlighetsdrag. Bara för att två personer har ett gemensamt överensstämmande personlighetsdrag så betyder ju inte det att de är lika även på andra fronter.
    Jag förstår att du tagit åt dig av att jag skrivit att man kanske inte förstår hela problematiken om man inte har barn som är hsp själv. Och eftersom det också är tydligt att du inte är helt insatt så känner väl jag att vi kanske inte behöver grotta ner oss mer i det. Jag är övertygad om att du är den bästa mamman till dina barn.

Om man läser om HSP har jag också ett sådant barn, så jag vet inte varför det är så tydligt för dig att jag inte är insatt. Jag vet alltså också att alla barn (även med HSP-drag) är helt olika varandra.

Hur tänker du angående att man brukar säga att HSP-barn är extra känsliga för sinnesstämningar med tex upprörda människor. De reagerar extra kraftigt om någon ryter till, skäller och visar ilska. Man säger tex att ett mjukt påpekande har större effekt än ett skarpt tillrättavisande.

De sägs också ofta vara mer samvetsgranna än andra, vilket talar emot att första sätt att kommunicera skulle vara att ta till nävarna. De kan slåss om de blir mycket frustrerade och ställs inför en situation som är obehaglig, och som de inte vet hur de skall hantera, men de vill helst av allt inte att detta skall ske. Generellt talat naturligtvis.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mår illa) skrev 2014-07-25 23:02:24 följande:
    Ja, ska jag berätta?

1. Hon vill få som hon vill
    2. Hon blir väldigt arg när inte hon får som hon vill
    3. Tålam...herregud vilket långt ord!
    4. Bara hon får höras
    5. Hon ska själv bestämma om vad hon vill göra, när hon vill göra det, hur hon ska göra det och exakt vad vi andra ska göra under tiden.

Men jag sammanfattar det trots.
    Läste du länkarna som kom från Anemone?

Svar på tråden Jag slog mitt barn :(