Inlägg från: Anonym (rådvill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rådvill)

Jag slog mitt barn :(

Anonym (prutt) skrev 2014-07-25 21:01:50 följande:

Utan att känna dig så gissar jag på att du är en relativt bra men överpedagogisk förälder. Du hade själv risiga förebilder och gott föräldraskap sitter inte i ryggraden på dig. Du har däremot jobbat med dig själv samt verkar ha funderat kring och läst på en del om föräldraskap.

Jag skulle misstänka att du är överpedagogisk med ditt barn till den grad att du blir otydlig och barnet osäkert. Jag föreslog tidigare att du skulle testa dig utav lite mindre pedagogiska men enklare uppfostringsmetoder.

Ingen av er blir lycklig av att ni harvar omkring med ert superpedagogiska bemötande av barnen verkar det som. Tagga ner och våga vara genuina och sätt ner foten istället. Testa i alla fall.

Jag känner igen mig lite i detta, förutom att jag inte hade någon trasslig uppväxt. Jag har faktiskt precis idag ringt psykolog på MVC om vår son på drygt 3 år (mellanbarn) som kan vara väldigt fysisk. Han kan börja dagen med gnäll och fortsätta den så ganska länge. Vi märker stor skillnad på honom när han är hemma själv med en vuxen jämfört med när hela familjen är samlade (2 vuxna +3 barn). Då blir han helt plötsligt väldigt mammig och gnällig alt aggressiv. Det psykologen sa var, som någon här sa, att man behöver bekräfta den känslan barnet har dvs: "jag förstår att ..., men det är inte ok att slåss/sparkas". 
  • Anonym (rådvill)

Jag har pratat med min man ibland om att jag upplever honom lite för hård mot kanske framförallt vår äldsta son, 5½ år. Det har hänt att jag gjort saker som jag anser vara fel, jag har klappat till mellansonen på kinden - ren känsloyttring och även "kastat" äldste sonen ner på sin säng. Min man reagerar däremot inte när jag berättar detta, han säger bara "jaha, vad vill du att jag ska säga?" När han beter sig vad jag anser fel mot barnen så säger jag till, det har hänt att jag vid enstaka tillfällen gjort det framför barnen vilket kanske inte är så klokt. Vad anser ni?
    Och, snälla, jag vill inte ha några påhopp som TS fått, då lämnar jag hellre tråden.

Svar på tråden Jag slog mitt barn :(