Inlägg från: Anonym (småsyskonet!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (småsyskonet!)

Jag slog mitt barn :(

TS tänk på signalerna ni skickar till småsyskonet! Är det OK att det blir knuffat, slaget, väckt o.s.v? Det värsta är att du ger storasyster high five när hon slår småsyskonet! High five ger man är något är bra! Du måste försvara lilla syskonet också ocb inte låta storasyster hunsa med både vuxna och barn.

Plus att småsyskon lär sig av äldre, snart har ni två barn som beter sig lika illa om ni inte markerar att storasysters beteende är inte OK! Småsyskonet ser er dalta med storasyster trots att hon beter sig som hon gör och skadar småsyskonet. Hur tror du detta påverkar ditt andra barn?

• Anonym (småsyskonet!)

Jag förstår och har läst de flesta inläggen TS men likväl är det ju något som inte funkar eftersom barnet slåss och är våldsamt. Ni når inte fram till barnet, varför? Det kan förstås bero på massor av saker. Jag hade kontaktat BVC för råd och eventuell remiss till psykolog. För hela familjens skull! Annars blir det sju resor värre ju äldre barnet och syskonet blir, det är helt klart.

• Anonym (småsyskonet!)

Sen vill jag också säga att du verkar vara en kärleksfull förälder som verkligen vill ditt barns bästa, MEN det känns som att du bemöter barnet på en nivå som barnet inte förstår eller kan relatera själv till. Dina resonemang med barnet är kanske för avancerade och pedagogiska för barnets ålder och utvecklingsfas. Trotsåldern är svår inget snack om det. Men barnet behöver motstånd och klara, enkla regler. Jag tror ert barn kan vara lite förvirrad, osäker på vad som egentligen gäller o.s.v. vilket leder till en form av otrygghet. Och att denna otrygghet kan vara anledningen till att barnet är våldsamt.

Svar på tråden Jag slog mitt barn :(