Din sista fråga i trådstarten är: "Borde jag vidta åtgärder (mot mig själv)?" Om du ställer en sådan fråga på ett forum som det här, måste du räkna med att vissa kommer att svara ja, andra svarar nej. Det att du tolkar nej som mobbning, gör att jag är än mer benägen att svara ja. Vissa inlägg är kanske inte så trevliga i tonen, men jag tycker det är ganska tydligt att du har svårt för att ta emot kritik.
Ifall du VERKLIGEN behöver råd, så är det ju bättre att du vänder dig till någon professionell som har möjlighet att se hur du och ditt barn fungerar tillsammans. Ingen som svarar här har ju träffat vare sig dig eller ditt barn, och vi får bara höra din version av historien. Hur skulle dotterns version se ut?
Varför läser du så väldigt mycket litteratur om hur man "ska" bemöta barn? Du är inte hennes pedagog, du är hennes mamma.
Hela tråden handlar om att du har slagit ditt barn. I den situationen som du beskrev så är min reaktion att sånt kan väl hända även den bästa av mödrar, men om det inte händer flera gånger, så var det väl inte så farligt. Jag reagerar faktiskt starkare på att du ibland (eller bara en gång?) bänder upp käkarna på din dotter när ni ska borsta tänderna. Fungerar det faktiskt? Jag har bänt upp käkarna på mitt barn någon gång när vi ska borsta tänderna, men jag tycker inte att det fungerar speciellt bra. Han biter ju då! Så om du verkligen klarar av att borsta hennes tänder utan att bli biten, så verkar du använda mera våld än vad jag har vågat. Har någonsin sjungit en sång eller berättat en saga samtidigt som du borstar tänderna? Det fungerar hos oss.
"Ett nej är ett nej." Går du ibland att övertala till ett ja, eller förlorar din dotter debatten varje gång?
Får hon tillräckligt mycket intellektuell stimulans? Hon har hög intelligens skriver du. Du skriver "Ibland vill hon resonera kring saker och ting och kan berätta "han blir ledsen när han inte får vara med och leka" och då kan vi prata en stund om det." Jag tycker det resonemanget är mera på en 2-årings nivå. Vad talar ni annat om än att man inte får slåss?
Du säger att hon talade redan när hon var 5 månader gammal. Har barn ens fysiska förutsättningar för att producera begripliga ord vid den ålder? Talar ni teckenspråk hemma? Det lär komma väldigt mycket tidigare än det talade språket.