Jag slog mitt barn :(
TS för det första är det ju bra att du känner start ånger för slaget. Det betyder att du kommer att göra allt för att det inte ska upprepas. Att du bad om ursäkt kommer också göra att kränkningen/skadan för ditt barn inte är så farlig. Det finns inga föräldrar som inte går över gränsen någon gång men känslorna av ångest över det gör att vi kan bättra oss.
Jag tycker att det verkar som att ni tillåter ditt barn att utsätta dig och resten av familjen för mer skada än vad som är bra för någon av er. Det kanske inte är onormalt beteende för en 4-åring men ni mår ju dåligt allihop av det. Det verkar som att du är väldigt förstående och inkännande och en bra mamma men att du låter din dotter trampa över dina gränser för mycket.
Jag har ett mindre barn men jag tycker att det fungerar att sätta gränserna innan man tappar kontrollen. Våld ska vara helt nolltolerans. Jag tror inte på att sätta barn i time-out eller låsa in dem men håll fast henne eller gå därifrån genast med orden att hon inte får slåss. På samma sätt om hon säger fula saker till dig. Om hon inte lyssnar när du förklarar att du blir ledsen när hon säger så, gå och säg att du inte vill höra sådana ord. Då lär du också henne ett bra sätt att hantera konflikter med andra barn.
När jag gör så brukar min dotter skrika av sig en kort stund och kommer sedan för att bli tröstad och kramad.
Sedan ska du ju såklart fortsätta att vara kärleksfull, lyssnande och förstående som du verkar vara annars.