• Fred83

Kolla vad grannen tjänar?

Jag hittade denna tråden på Flashback:

www.flashback.org/t2413719

Där man tydligen kan se folks inkomst. Jag testade att kolla upp mig själv på sajten som dom pratar om i tråden www.inkomstkoll.se för att se om det var äkta och uppgifterna stämmer ju.

Får man verkligen lägga ut såna här uppgifter undrar jag? Vem som helst kan kolla upp någon helt anonymt. Verkar lite konstigt.

• Svar på tråden Kolla vad grannen tjänar?
  • zZzZz

Ja, det är offentliga uppgifter...

sen om man verkligen tycker det är värt och betala pengar, som i detta fall med denna sida 10kr/upplysning är upp till var och en...

• Nixon3
    Fred83 skrev 2014-07-25 00:26:59 följande:

Jag hittade denna tråden på Flashback:

www.flashback.org/t2413719

Där man tydligen kan se folks inkomst. Jag testade att kolla upp mig själv på sajten som dom pratar om i tråden www.inkomstkoll.se för att se om det var äkta och uppgifterna stämmer ju.

Får man verkligen lägga ut såna här uppgifter undrar jag? Vem som helst kan kolla upp någon helt anonymt. Verkar lite konstigt.

Ja, det är OK.
    Du kan gå in till Skatteverket och slå på deras " allmänhetens dator " tror jag den heter och få upp MASSA info ang privatpersoner eller organisationer o företag.
    Du kan till och med ringa in, om detta inte är borttaget nyligen.

Härliga Sverige !!
  • Torrans

Ja du har rätt att ringa in och fråga och dom måste lämna ut om jag inte misstar mig helt?

• dfuoih

Varför skulle deklarationsuppgifter vara hemliga?
    Det är väl bra om så mycket som möjligt är offentliga uppgifter?

• Rolleek82

Jag tror att personen du kollar upp får ett brev hem med uppgifter om att just du kollat personens uppgifter.. jag kan ha fel men minns något sådant

• Rolleek82
    Rolleek82 skrev 2014-07-25 12:16:36 följande:

Jag tror att personen du kollar upp får ett brev hem med uppgifter om att just du kollat personens uppgifter.. jag kan ha fel men minns något sådant

Jag hade fel det var visst anonymt
  • Nixon3
    dfuoih skrev 2014-07-25 12:07:40 följande:

Varför skulle deklarationsuppgifter vara hemliga?
    Det är väl bra om så mycket som möjligt är offentliga uppgifter?

Självklart !
    Snart står det på blanketten hur ofta du har sex med din käraste, horan, älskarinnan och hur ofta ni smeker er till orgasm i ensamheten.
  • dfuoih
    Nixon3 skrev 2014-07-25 19:18:36 följande:
    Självklart !
    Snart står det på blanketten hur ofta du har sex med din käraste, horan, älskarinnan och hur ofta ni smeker er till orgasm i ensamheten.
    Jag brukar inte skriva det på min deklaration men jag kanske har missat något...

Du tycker det vore bra om deklarationsuppgifter var hemliga? Varför isåfall? Är du för offentlighetsprincipen?
  • Flash Gordon
    Rolleek82 skrev 2014-07-25 12:16:36 följande:

Söker du via en nättjänsten måste det företaget som samlat, och lämnat ut, uppgifterna skicka ett brev till den du sökt på så att denne vet att du sökt. Detta är testat i domstol

Du kan köpa taxeringskalendern istället. Garanterat anonymt.
  • Tonårsmamman1
    Flash Gordon skrev 2014-07-27 09:47:00 följande:

Söker du via en nättjänsten måste det företaget som samlat, och lämnat ut, uppgifterna skicka ett brev till den du sökt på så att denne vet att du sökt. Detta är testat i domstol

Du kan köpa taxeringskalendern istället. Garanterat anonymt.
    Det är billigare att ringa till Skatteverket. Uppgifterna i Taxeringskalendern kommer från Skatteverket.
Svar på tråden Kolla vad grannen tjänar?