Inlägg från: temporär |Visa alla inlägg
  • temporär

Mat för varma dagar

Vi äter mycket hemmagjord pizza. Jag bakade i början av sommaren och frös in. Det funkar bra att äta kallt, som en macka. Kanske kan du baka ett par plåtar en kväll när det inte är lite svalare?

Pastasallad kan man också göra på kvällen så finns det nästa dag. Jag brukar koka pasta och blanda med pesto, sen serverar jag med olika tillbehör som avokado, körsbärstomater, paprika, gurka, bönor eller fetaost. 

Min treåring är heller inte så pigg på maten i värmen så jag ser till att ge lite och ofta. gärna något svalt med mycket vätska i. Smoothie gillas, mixa fryst banan, frysta bär och antingen vatten eller yoghurt beroende på om det ska vara dryck eller mer matigt.

• temporär

Min unge gillar inte heller hopblandad mat, så jag serverar pastasallad som består av kalla makaroner (gärna någon rolig form) med pesto, sen en massa grönsaker och proteinkällor i separata byttor så får man ta det man vill.

Jag brukar vara ganska ordentlig med att det ska ätas bra och varierad mat, men nu i värmen har treåringen så dålig aptit att jag känner att det är viktigare att få i sig lite i alla fall, och att dricka mycket. Sen behöver det inte vara en stadig och balanserad måltid alla gånger.

Frukosten funkar bra här, det brukar bli en stor portion gröt med mjölk och det är ju en bra början. Sen blir lunchen oftast lite plockmat med kall pasta till, eller en bit hembakt pizza. Båda dessa är dessutom suveräna att packa med som picknickmat. Till mellis kan det bli smoothie, och så har jag en burk nötter och torkad frukt till hands om det behövs. Middag liknande som lunchen. Inte så varierat, men bättre än att inte äta alls resonerar jag.

En smoothie med osötad fet yoghurt, kanske lite havregryn, och frukt eller bär tycker jag absolut är bättre än ingen lunch alls. Dessutom är det mycket vätska. Jag måste kämpa för att få min att dricka nog så varje droppe är värd mycket.

Svar på tråden Mat för varma dagar