labermo93 skrev 2014-07-25 18:57:27 följande:
Förklara lite mer ang. menskoppen. Jag har hört många som pratar om menskopp men jag har inte vågat prova en sådan än.
Jag har själv inte provat, men det är alltså en silikonkopp som man för in i slidan och sätter över livmoderhalsen när man har mens. Där sitter den och samlar upp mensblodet och då och då tar man ut den och sköljer ren den, istället för att använda bindor och tamponger som ju är rena förbrukningsvaror. Menskoppen blir mer som en investering som du använder om och om igen. Det finns olika modeller, en del har som en pigg som sticker ner, föreställer mig att det skulle vara obehagligt på dig som känner av tamponger. Kan tänka mig att kanske den här modellen skulle passa:
gronabarnmorskan.se/se/femmycycle-den-nya-menskoppen.html
Men när jag hör att du inte har haft sex kan jag tänka mig att det KAN vara svårt för dig att föra in en menskopp och få den ordentligt på plats.
Är du verkligen säker på att du får in tampongen precis hela vägen? För jag tänker att i så fall måste din slida vara väldigt grund, om du ändå känner av den. Prova att sticka in ett finger i slidan så långt du kan och känn efter när det tar stopp. Verkar det som att det är ett större djup än själva tampongen borde du kunna få in den längre, så att du inte känner av den sedan.