• aster

100 kr för presenter på barnkalas - för litet?

Min son är 9 år. När han går på kalas är det jag som betalar presenten. Han får vara med att välja men jag sätter en övre gräns på 100 kr. Detta är dels att jag tycker det är onödigt dyrt  för mig annars, men också för att jag inte vill bidra till att driva upp priserna för presenter.

Jag har en ok lön, och kostnaden känns egentligen inte för mig. Däremot vet jag att andra föräldrar i grannskapet är sjukskrivna och arbetslösa, för dem innebär säkert presentköpen att de måste avstå något annat.

Efter senaste kalaset kommenterade sonen att de andra hade haft med dyrare paket. Det var bara en som hade haft med ett billigare paket för 70 kr. (Eftersom vi precis hade varit på BR så hade han koll på vad de olika legogrejerna kostade.)

Nu vill han att vi ska köpa dyrare nästa gång, men hur kommer då det kännas för stackaren som bara kan lägga 70?

Tips, råd, åsikter?

• Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?
  • aster

Men ska jag höja presentbudgeten eller låta sonen skämmas?

• Alvisen76

Vi håller oss runt 50 kr upp till högst 100 kr till barnkalas. Oftare billigare än 100 kr. Jag har inte upplevt att andra köpt för så mkt mer där vi bor. Min dotter är också 9 år. Vi brukar ofta ge bort pyssel och sådant mottagaren kan vara kreativ med. Sådant går alltid åt, även om man har mycket leksaker sedan innan. Det brukar inte vara så dyrt heller.

Tycker inte du behöver höja budgeten. Kan inte tänka mig att alla verkligen ger för mer. Kanske sonen är lite som min dotter som säger alla, när hon egentligen menar ett par stycken.

• alexs mamma

När jag är på gekås i Ullared en gång om året köper jag många småsaker för ett värde av ca 50 kr. Jag köper ca 20 grejer (det är 14 barn i sonens klass. Jag köper tex spel, hårgrejer typ spännen diadem etc, lego, pyssel etc. Allt hamnar i en present låda. När sonen ska på kalas väljer han en eller flera saker ur lådan som blir presenten. När han själv har kalas å går grejer han inte vill ha lägger han det i lådan så blur det present till någon annan... Så här har jag gjort sedan han började skolan funkar toppen för oss!!

• strojes

Jag har också en övre gräns på ca 100:- för presenter. 
    Det blir alltid någon typ av "förbrukningsgrej" så som kritor, pennor, rit-/pysselblock etc. Böcker brukar vi rätt ofta köpa och det brukar gå hem.
    Jag sparar alltid kvitto och kollar med födelsedagsbarnets föräldrar i efterhand om presenten passar. En bok kan ju barnet tex ha läst redan.

Hittills har vi aldrig fått kommentarer varken från våra barn, födelsedagsbarnen eller deras föräldrar över prisnivå på presenter. 

• EttSuntLeverne
    alexs mamma skrev 2014-07-26 22:56:39 följande:

När jag är på gekås i Ullared en gång om året köper jag många småsaker för ett värde av ca 50 kr. Jag köper ca 20 grejer (det är 14 barn i sonens klass. Jag köper tex spel, hårgrejer typ spännen diadem etc, lego, pyssel etc. Allt hamnar i en present låda. När sonen ska på kalas väljer han en eller flera saker ur lådan som blir presenten. När han själv har kalas å går grejer han inte vill ha lägger han det i lådan så blur det present till någon annan... Så här har jag gjort sedan han började skolan funkar toppen för oss!!

Så ni ger aldrig bort personliga presenter? Eller ens presenter som födelsedagsbarnet önskat sig?
  • aster
    alexs mamma skrev 2014-07-26 22:56:39 följande:

Jag tycker att idén med presentlådan är jättebra! Dock är mina barn lite kräsna av sig och jag tror inte att de skulle acceptera någon grej ur lådan, utan det skulle bli bråk om att vi skulle gå och köpa något. De skulle använda argumentet att det inte skulle passa för just den kompisen. Sen är  jag inte den mest organiserade...
  • aster
    Alvisen76 skrev 2014-07-26 22:40:24 följande:

Vi håller oss runt 50 kr upp till högst 100 kr till barnkalas. Oftare billigare än 100 kr. Jag har inte upplevt att andra köpt för så mkt mer där vi bor. Min dotter är också 9 år. Vi brukar ofta ge bort pyssel och sådant mottagaren kan vara kreativ med. Sådant går alltid åt, även om man har mycket leksaker sedan innan. Det brukar inte vara så dyrt heller.

Tycker inte du behöver höja budgeten. Kan inte tänka mig att alla verkligen ger för mer. Kanske sonen är lite som min dotter som säger alla, när hon egentligen menar ett par stycken.

Jag tror också att han spetsar sin berättelse litet. Jag ska prata med hans pappa och grannföräldrar för att få underlag och argument. Sen ska jag prata med sonen, och jag tror mest han behöver lite support för att inte känna sig osäker över att komma med en dålig present.

Pysselgrejer tycker jag är bra att få, jag ska tänka på att ge det nästa gång!
  • Anonym (n)

när mina barn var i den åldern hamnade presenter oftast mellan 50-100 kr. Finns ingen större anledning att köpa tokdyrt till varenda klasskompis de blir bjudna till, barn får så många presenter ändå

• alexs mamma

Ettsuntlevene. När någon av mina söner ska gå på kalas till en klasskamrat har jag aldrig varit med om att det finns en önskelista. Jag å oftast heller inte min son känner barnet så väl att vi kan ge något personligt. Jag jobbar med barn å tycker mig ha ganska bra koll på vad som

Passar vi en viss ålder så presenterna de har att välja mellan i lådan funkar bra ingen har klagat hittills. När det är nära kompisar eller kusiner köper vi för en större summa å från önskelista om det finns någon...

• Dasha

Tror att barn vill gärna ha många paket på sin kalas! Det är ju roligt att öppna 5-8 paket på sitt kalas, alla i olika papper osv. vad ligger i nästa? Och vad ligger i nästa? Bara att se en hög med presenter på bordet....

Skulle inte rekommendera att samla in pengar och köpa BARA ETT paket. Däremot är det bäst för vuxna, t.ex. till dagisfröknar: de upskattar inte "småkrafs" lika mycket som barnen.

Vi köper paket för 50-100 kronor (beror på hur mycket tur vi har med rabatter i leksaksaffären), fast min dotter är 5 år.

Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?