• Pajama

Här kan ni få ge konkreta tips på uppfostringsfråga? Hur lära barnet hantera ilska?

Så många bra svar från kloka föräldrar!

Man kan ta en kudde eller nåt och slänga i golvet allt man orkar, slå i dörren, hoppa arga jämfotahopp så länge man orkar, dra hårt i nåt som sitter fast o.s.v. Jag vet inte vad ni har tillbuds, men det är ett jättebra sätt att bli av med sin ilska när man "bara måste" putta eller slå. Ta i och trötta ut musklerna och få lov att göra det!

Min pojk, nu 5½, har också upplevt det som jordens undergång när han inte har fått gå uppför trappan först, tagit posten ur brevlådan, ett salladsblad har hamnat på tallriken o.s.v. Att inte få gå uppför trappan först (vi fick stå och vänta en stund, för han skulle bara...) fick vi bort genom att han kanske en gång på 8 inte fick gå först. "idag går jag först" sa jag bara och så fick han vråla av ilska.
    Tömma brevlådan t.ex. om jag råkade göra det så har han godtagit att man lägger i posten i lådan igen och så får han ta ur den själv. Bra lösning, men kanske inte alla barn som godkänner det.
    Han har lugnat sig nu, förstår att han inte alltid kan komma först, jag har "vunnit" medvetet ibland och så har vi pratat om det. Tillslut sa han att "idag får du vinna mamma!"

• Pajama

Tack, Phillippa, vad gott att se att de blir som folk ändå tillslut!
    Att du minns så långt tillbaka!?
    Min gick på det förut, nu vete katten om jag skulle försöka. (att låta honom göra om, med hedern i behåll)
    Men som förälder får man lära sig att göra bättre nästa gång. Tänka före.

Svar på tråden Här kan ni få ge konkreta tips på uppfostringsfråga? Hur lära barnet hantera ilska?