Anonym (?) skrev 2014-07-25 19:23:57 följande:
Vill inte underminera dig på något vis eller dina förslag. Men hur långt kommer jag med det..? Ingenstans. Dricker han en öl och jag kontaktar sociala så kommer dom ju bara tro att jag är helt fläng i huvudet.
Även om jag vet av erfarenhet att det inte räcker med en öl för honom.
Men tex: Vi satt i möte där och jag sa: Vad händer om jag lämnar honom då? Jag litar ju inte på honom men barnen måste ju få träffa sin far.
Soc: Mja.. Alltså lämnar du barnen till en berusad person så ser det ju inte bra ut i våra ögon.
Jag: Nej men om han dricker när jag inte är där? Ska jag bara göra random stickkontroller då eftersom jag inte litar på honom?
Soc: *hehe.. Ehhmm.. Nja... Mmm.. *Bytte ämne*
Förstår du? Finns ingen chans till att det blir en "bra" konsekvens varken för mig, honom eller barnen..
Det är ju utrett och dokumenterat att han har en beroendesjukdom, därmed inte sagt att han även med denna sjukdom inte kan träffa barnen. Det går att lösa på ett tryggt sätt. Han kan träffa dom med dig, under dagtid, eller under andra säkra former. Han dricker väl inte dygnet runt antar jag. Att däremot
Bo med och växa upp i ett missbrukshem är inget barnen ska utsättas för. Poängen i det här läget är ju mest att visa honom att det blir konsekvenser, att du och barnen inte kommer att dela hans missbruksvardag. Missbruksenheten kan jobba motiverande med honom, be någon från behandlingsstället han varit på att kontakta honom och framförallt, även om du inte lämnar honom nu, så är det bra att hans återfall dokumenteras då det kan behövas i en eventuell vårdnadstvist. Jag menar inte att du i morgon dag ska ta ditt pick och pack och flytta om han köper alkohol, men däremot tycket jag absolut att du ska åka ifrån hemmet med dina barn. Kanske nån vecka för att bo hos nån vän eller släkting så att han ser att du menar allvar. Risken är överhängande att han den vecka kommer att supa loss ordentligt och sedan skylla på att det var ditt fel som stack. Men såna saker får du inte låta styra dina val, då blir du gisslan under hans beroendesjukdom.