molly50 skrev 2014-07-28 16:08:36 följande:
Att försöka lägga skulden på andra är ganska typiskt för en missbrukare.
Och själv hade jag aldrig stått ut med något sådant.
Hur tror du han skulle reagera om du ställer ett ultimatum och ber honom att söka hjälp för sitt beteende eller så lämnar du honom?
Tror du han skulle gå bananas då med?
Mattias och Hannah.
Jo jag vet :/ pappa gjorde samma och jag brukar bara bemöta det med att skaka av mig och försöka förklara men det går inte in. Så oftast ger jag bara upp och ber om ursäkt istället.
Jag har gjort det men då handlar det om att missbruka. Inte enbart tankar om att dricka igen. Skulle jag förbjuda tankarna så skulle han känna sig kvävd, skulle nog vem som helst göra..
Beteendet kan jag heller inte göra så mycket åt känner jag, enbart han kan ju ändra på det men då gäller det att han förstår och inser vad jag menar. Det är någonstans där det brister eftersom han inte förstår utan enbart tror att jag är jävlig. Drar jag upp gamla saker som han tyckte DÅ att jag var "jävlig" över så inser han nu att jag bara ville hjälpa.
Men just för stunden, just när han är "inne" på ett spår tänker han enbart på hur elak jag är.. Så svårt att förklara men man känner sig rätt liten och överkörd då man enbart vill hans bästa.
Jag älskar honom och skulle bli helt förtvivlad om han valde att dricka igen och jag får ta barnen och gå. Det ultimata är om han lovar, står vid sitt ord och verkligen visar att han älskar oss mer än missbruket..