• Jeaninne

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Det är du som har rätt. I och för sig är det inte sagt att en alkoholist ALDRIG kommer att kunna bli frisk och kunna måttlighetsdricka. Det är en överdrift. Men tre månader är ju ingenting. Ni kan gott ha nolltolerans några år nu, och främst för era barns skull. Jag

• Jeaninne

Det skulle jag inte acceptera. Tre månader är INGET när man har haft ett utvecklat beroende. Då är det nolltolerans som gäller. Annars lurar man sig...

Däremot håller jag inte med om det som vissa skriver, att en alkoholist alltid kommer att vara en alkoholist, och att minsta lilla droppe alkohol efter 20 års abstinens skulle få personen att släppa allting den byggt upp och hamna på parkbänken igen... SÅ funkar det faktiskt inte. Däremot kan det ju vara vettigt att inte börja igen ändå. när man vet att man har en missbrukspersonlighet.

• Jeaninne
    astegmatism skrev 2014-07-26 15:42:52 följande:
    Alkoholister är som vuxna barn, det går inte att hjälpa en alkis, om han inte vill hjälpa sig själva. De lovar och lovar men faller dit igen. Jag säger rent ut att lämna jättebebisen
    Nej, de är helt opålitliga... De tror antagligen på de själv just NÄR de lovar, men sedan lockar spriten mera ändå... Jag har som tur är inte haft någon riktigt nära med missbruk - ingen jag har behövt bo med i alla fall, under tiden som missbruket pågick. MEN jag har sett tillräckligt med elände ändå...
  • Jeaninne
    Anonym (men gud) skrev 2014-07-26 15:59:57 följande:

Men gud, låt honom dricka. Vissa måste dricka för att orka med livet, så är det bara.

Fast i längden blir livet bara ännu värre - och kortare - med den metoden. Vi snackar liksom inte om en fredagsfylla på krogen nu, en eller två ggr i månaden...
Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?