Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Nä, nu får han ju skärpa sig och förstå att du stöttar honom, istället för att bete sig som en tjurig småunge som "bara ska dricka 3 öl så du får se att han klarar av att dricka så "lite"....

Det faktumet att han tjurar och är så här barnslig sänder varningssignaler till mig. Uppenbart är det enormt viktigt att dricka just nu. Sommar och sol kan lika gärna förknippas med glass eller en läskande smoothie, så varför duger inte det då? Varför ska man sitta och dricka starköl? Finns bara en alkoholist som skulle börja tjura och hålla på så där anser jag.

Det han ska bevisa för dig är väl snarare att han klarar av att inte dricka alls, att inte falla för frestelser där alkohol förkippas med specifika högtider/tillfällen osv.

• Indianica
    Anonym (kanske) skrev 2014-07-26 17:58:53 följande:

Känner folk som har gått från daglig långvarig överkonsumtion till sansad normal drickande utan nån vidare paus eller avbrott, dom tröttnade bara på vad alko gjorde med dom men ville inte bli av med det helt från sina liv så inget är omöjligt.

Dum i huvudet är man om man tror det.

Endast han vet vad han klarar och inte klarar.

Må så vara om man är singel, men detta handlar ju om en hel familj som för bara ett tag sedan var hårt drabbad av alkoholism. Det minsta den här mannen kan göra för sin familj är att avstå alkohol länge (minst ett år) för att familjen ska ha en chans att börja läka, de inte ska behöva oroa sig när han dricker "socialt" osv. utan hinna bygga upp en trygghet.

Jag tror också de flesta som är fast i ett beroende behöver ett substitut, alternativa sätt att leva. Många människor blir faktiskt mer eller mindre alkoholiserade just på sommaren eftersom det finns en trend till social acceptans där alkohol i solen glorifieras. Som människa kan man behöva aktivt bryta sådana mönster och tänka til lite grann och i detta fall kan starköl i fint väder lätt bytas ut mot en anna dryck eller godsak. Om nu viljan finns.
Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?