Inlägg från: Anonym (kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kanske)

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Han är vuxen, han kan bestämma själv, däremot skulle jag inte handfallen stå bredvid och titta på ifall han nu faller i gamla spår igen.
    Lite gränssätning är på plats här, du kan ju inte förbjuda han, det är fullt möjligt att han har lärt sig sin läxa och kommer börja dricka med ansvar denna gången.

Vill han dricka så fine, max och då verkligen maximalt två gånger i veckan, klarar han det så är det bra, om inte så bör man börja fundera på barnen mer än på han.

Det vad du gör däremot är klassisk, ni är vid vägskäl där han kanske har kommit över sina problem men dom spökar hos dig fortfarande, då är det mer du som har problem med alkohol än han, missbruk sätter sina spår inte bara hos missbrukaren utan även hos omgivning.

• Anonym (kanske)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-26 11:20:42 följande:
    Fast antabus gör ju bara så han mår dåligt OM han dricker. det är ju inte problemet (än..)

Problemet är ju just nu att han VILL och inte förstår att det kanske inte går på ett normalt vis..

I det fallet är problemet mer att du inte förstår, hur kan du med all säkerhet säga att han inte har lärt sig sin läxa och kommer vara mer på mattan i fortsättningen?

• Anonym (kanske)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2014-07-26 11:56:04 följande:
    På mattan? Alltså jag vet inte men efter fyra år av detta problem med: DENNA gången går det, jag looovar. 
    Tagit med min stora till stranden med 1.6 promille i blodet. Ljugit, gått bakom ryggen, undangömt osv osv. 
    Nej du får ursäkta men jag har väääldigt svårt att lita på att just denna gången är det annorlunda. 

Två gånger i veckan max, vid första snedsteg så befriar du barnen från en missbrukare...

• Anonym (kanske)
    Drottningen70 skrev 2014-07-26 12:21:22 följande:
    Hur dum får man bli om man tror att någon med ett etablerat missbruk efter tre månaders nykterhet kan ha minsta chans att klara av att måttlighetsdricks två ggr i veckan..,,

Känner folk som har gått från daglig långvarig överkonsumtion till sansad normal drickande utan nån vidare paus eller avbrott, dom tröttnade bara på vad alko gjorde med dom men ville inte bli av med det helt från sina liv så inget är omöjligt.

Dum i huvudet är man om man tror det.

Endast han vet vad han klarar och inte klarar.

• Anonym (kanske)
    Anonym (slöseri) skrev 2014-07-26 18:06:32 följande:

Alltså abstinensen ligger kvar i upp till ett års nykterhet.
    Ska h*n överhuvudtaget börja igen så får h*n göra det när hjärnan fungerar dvs. efter ca. ett år.
    Detta vet han om han har lite skinn på näsan, punkt.

Say what?

Abstinens kan vara dödlig om man har en kraftig beroende men att det skulle hålla sig upp till ett år är ren skitsnack, maximalt snackar vi upp till 2 veckor och det är extremfall, en vecka i regel sen är man ren.

Vad man bär i huvudet är en sak men kroppen är fri beroende.

• Anonym (kanske)
    Anonym (S) skrev 2014-07-27 07:37:50 följande:
    Ja på samma vis som när nikotinet lämnar rökarens kropp helt efter en rätt kort tid medan begäret och suget kan sitta kvar i åratal.

Det har inget med abstinens att göra.

Givetvis är det inte det enklaste att fylla upp tomrummet efter nått som har länge varit en betydande del av livet men att kalla det för abstinens är direkt felaktigt.

• Anonym (kanske)
    Anonym (slöseri) skrev 2014-07-27 09:29:19 följande:

Det heter (Post akut) abstinens, du får helt enkelt leva med det faktumet. 

Vissa känner av den fysiskt andra inte. För de sistnämnda är det ett helvete att inse att abstinensen finns då de upplever det som enbart psykiskt.
    När den delen är avklarad kan man börja cementera sin nykterhet.

Jag har senast för ett år sen googlat på det ganska djupt och det är en nykommen uppfinning, vist kan man ändra namnen och klumpa ihop olika tillstånd under samma flagg men det förändrar inte faktum att psykiskt och fysiskt beroende är två helt skilda saker.

Självklart känner man sug _efter_ abstinensen har avtagit, man måste lägga om halva sitt liv vilket inte alla klarar men att kalla den perioden för abstinens där det kan i många fall ta år innan man reser på sig igen är fel.

Lev med det ;)

Det var däremot ingen rolig läsning när jag googlade nu, hade för mig att vården skulle stå för fakta, inte generaliseringar, trams detta är.

• Anonym (kanske)
    Lars E skrev 2014-07-27 09:52:15 följande:

Har själv vuxit upp i ett alkoholisthem och önskar inget barn den miljön. En fd alkoholist som säger att han/hon klarar av att dricka med måtta ljuger både för sig själv och sin omgivning. Så fall inte för dom lögnerna utan gör dig fri en gång för alla om inte annat så för barnens skull.

Nejdå, det är gamla floskler vissa intresse organisationer har levt på ett bra tag nu, "alkoholism" är ingen obotlig sjukdom, det är tillfällig tillstånd som kan med rätt motivation åtgärdas.

Fast det är inget man hör hos sekter som AA, där är man fast och får snällt komma tillbaka om man vill "förbli bra"

• Anonym (kanske)
    Fiona M skrev 2014-07-27 10:40:12 följande:
    Så vad är dina källor nu när du googlat då?

Är också nyfiken på intresseorganisationerna -nog borde alkoholtillverkarna vara en större grupp intressenter än "vården" om man räknar till ekonomisk vinst?

Vad menar du?

Som jag skrev så är det en ny grej man har gjort och generaliserat ihop olika tillstånd, generaliseringar håller inte i längden så det jag räknar inte med att den "versionen" kommer bli långlivad.

Tänker man efter det minsta lilla så förstår jag inte hur man kan kalla period där man reser sig ur missbruk för abstinens, det är att urvattna ordet och håna dom som faktiskt går genom det tillståndet.

Alkoholindustrin har väl noll vinst i att baktala sin egen produkt, nått andra intresse organisationer som AA/ liknande lever på.

• Anonym (kanske)
    Anonym (slöseri) skrev 2014-07-27 15:04:36 följande:

Det kallas utveckling.

Det är inte suget som är paa, det är de skador hjärnan har dragit på sig som gör att man i stressade lägen inte har möjlighet att tänka normalt

Detta är kalla fakta :P

All utveckling är inte till det bästa, skador som man drar på sig, hur menar att du att återhämtningsperiod hör till abstinens?

Abstinens är direkt drogrelaterat, du har abstinens när drogen lämnar systemet och beroendet gör att kroppen inte fungerar som den ska, när det är över så är abstinensen över, att det sedan kan ta olika lång tid att defacto komma upp på benen igen och bygga upp sitt tillvaro/fysik är nått helt annat.

Det är fakta, den nya versionen av det hela är bara generaliserande sörja utan verklighetsförankring.

• Anonym (kanske)
    Anonym (slöseri) skrev 2014-07-27 19:40:40 följande:

Nej, men oftast när det gäller frågor som läkarvård, som vi nu diskuterar här.
    Det är inte jag som menar det är alla professorer sammantaget som hävdar detta. Och sitter man som lekman och argumenterar emot detta så är van förmodligen van att kämpa mot väderkvarnar.

Det är i högsta grad drogrelaterat. Utan den så kan du aldrig få dessa fysiska genvägar i huvudet.
    Komma på benen och bygga upp tillvaron har inget med paa att göra (se tidigare svar) det kan ägna 100% av tiden till efter abstinensen dvs. upp till ett år efter sista glaset.

Du är ganska ensam om den tanken.
    Det är väldigt många missbrukare som tror att de kan sluta, som förleder sig i detta tänk.

Nja, nån har tagit ett förhastat beslut och klumpat ihop för mycket under samma flagg, när det kom till detta ämne så har man länge kunnat hitta kalla fakta inom vården, jag ger inte detta många månader förrän det är tillbaks till det som nyligen var sant, man gör skillnad på direkta effekter av droger och inte tar med individuella handlingar som i slutändan inte är direkt drogrelaterade.

Att man kan skada sig och det tar tid att ändra tankesätt har som sagt inget med drogers direkt effekt att göra, det har mer med livsstil att göra.

Nej det är jag inte, vet man det minsta om ämnet mer än att man tror på första bästa man hittar på nätet så vet man hur dom enskilda droger fungerar och vad dom är kapabla till.

När det kommer till sverige och drogkunskap så har den varit på extrem låg nivå i och med politiken genomsyrar vården också, vi är ett uland när det kommer till droger, trodde däremot inte ens i mina vildaste fantasier att dom skulle börja generalisera och komma med ren skräckpropaganda som vi vet av historien inte fungerar nånstans.

För stunden så har jag helt tappat förtroende för svensk vård när dom börjar på allvar bedriva skräckpropaganda.

Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?