Inlägg från: Anonym (jj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jj)

Skrapning? Rädd

Hej, jag gjorde en skrapning för 2 dagar sen och valde att bli sövd. Jag har knappt ont alls nu, det gör lite ont (son mensvärk) när jag sätter mig ner och rör mig mycket. Blöder knappt någonting och mår förvånansvärt bra. Jag har blivit sövd 3 gånger innan skrapningen och jag tycker faktiskt att det är ganska kul. haha många är oroliga men jag tycker inte du behöver va orolig.

Man måste vara fastande 12 timmar innan ingreppet och man får dricka vatten upp till tre timmar innan ingreppet. (fick jag iallafall) 3 timmar innan ingreppet får man äta två tabletter cytotec, den mjukar upp livmodern vad jag förstått.
    När man kommer till operationsavdelningen får man byta om och jag fick sitta i ett väntrum, där får man ipren och panodil och en tablett mot illamående. När man ska in på operationssalen får man lägga sig på en gynstol. Dem spänner fast bena på gynstolen. Sen sätter dem en nål i armvecket, dem sprutar in koksalt, sen bedövning, sen narkosen och du somnar på typ 10-20 sekunder efter. Du kommer nog känna av bedövningen. haha jag blev helt snurrig.

När jag vaknade så hade jag ganska ont, jag vakna en timme efter dem sövt mig. Smärtan va som stark mensvärk, kan säkert vart så att jag hade så ont av att jag hade satt in en spiral i samband med att jag skrapades. Men jag fick två Panodil och när dem börja värka gjorde det knappt ont. Jag blödde också ganska mycket, hade blodat ner sängen. Men det är inte i obehagliga mängder. Man får fika och sen försöka gå och kissa. Jag vet inte varför, men jag fick inte åka förens jag gick på toa.

Som sakt nu 2 dagar efter känner jag knappt någonting och jag blöder kanske (låter äckligt) men kanske en tesked blod. (som är brunt) Du ska tänka på att inte bada, ha sex och bara använda bindor så länge du blöder.

Hoppas informationen hjälper. Du behöver inte vara orolig! Lycka till!

• Anonym (jj)

Ja det var sal där alla blir placerade i, vanligt uppvak. Eftersom att jag gjorde aborten under sommaren var det uppvaket för alla som opererade sig. (Dem andra operation avdelningar var stängda)

Svar på tråden Skrapning? Rädd