• pucken

vit kladdchokladtårta, behöver hjälp!

är sugen på att baka den här till maken idag. kan man utesluta konjaken, eller ersätta den med något annat typ juice? och tror ni att det blir gott om man bakar kakan med den där vita chokladen som smakar lime?

www.arla.se/Default.aspx&RecipeID=14513

• Svar på tråden vit kladdchokladtårta, behöver hjälp!
  • mosterYster

Du kan absolut utesluta konjaken, men tänk på att om du tillsätter tex juice så kommer ju kakan att få smak av detta. Jag skulle nog ta mjölk, grädde, vatten eller ngt sådant.

Personligen gillar jag vit choklad och skulle inte vilja att den smaken förtogs av lime... så jag skulle satsa på vanlig vit choklad!

• Lara Croft

Limejuice blir nog jättesmarrigt!

• Lara Croft

Glömde att skriva att jag tror att det blir jättegott med vitlimechoklad. Riv i lite limeskal också så blir den grönprickig!

• pucken

mm sitter här och funderar =) kan inte bestämma om jag ska testa den här kakan eller baka morotskaka som jag vet är gott...

• Lara Croft

Nu måste du prova för de senaste 10 minutrarna har jag haft mathallucinationer efter limechokladkaka

• pucken

det får bli morotskaka =) för det vet jag att gubben gillar. limechokladkaka ska jag testa på svärmor när hon kommer i helgen!

• Jennie Brunflo

Den här ska du göra = garanterad succé!!!!

Chokladtårta med vitchokladkräm 175ºC 22min

150 gram smör
    3 dl socker
    1 dl kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 ägg
    2 dl vetemjöl

Smält smöret i en 2-literskastrull. Ta den från plattan. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker och rör till det är väl blandat. Rör ner ett ägg i taget. Rör ner mjölet och rör till det är ordentligt blandat. Häll smeten i en väl smord och bröad springform.
    Grädda på nedersta falsen i ugnen i 22 minuter.
    Ta ut och ställ i rumstemperatur att svalna.

Kräm:
    1½ dl grädde
    2 msk smör
    200 gram vit blockchoklad

När kakan är i ugnen:
    Koka grädde och smör i 1 minut.
    Ta kastrullen från plattan. Häll ner grovt hackad vit choklad. Vispa försiktigt till all choklad är smält.
    Ställ att svalna i rumstemperatur.
    När krämen svalnat ställ den i kylen och låt svalna helt.

När kakan är helt kall så ta ut krämen ur kylen, tag en visp och vispa kraftigt till krämen blir lite vitare och fastare. Häll över kakan.
    (Riv skalet från 1 lime och strö över...om du vill.)
    Förvara i kylskåp i minst 1 timma innan den serveras.

Ska räcka till 24 portioner?.men i verkligheten kanske det blir?max 12?

• pucken

Jennie
    attans att jag inte hann iväg till affären innan du la in det där receptet =)

• Jennie Brunflo

Det är så gooooooott!!!!

Ju mer du vispar den vita krämen ju stelar blir den...vispar du mycket blir det som tryffel....vispar du lite blir det som sås/kräm.

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!

• pucken

jag är hopplös =) köpte ingredienser till både limekaka och morotskaka! får baka båa helt enkelt =)

och jennie, den där kakan kommer svärmor att ÄLSKA!

• Miki75

jennie brunflo...

Oj vad gott det verkar..=)...tar nog bara lång tid men jag skall nog göra en sådan idag...blev jättesugen ju.....herregud..skall bara iväg o shoppa vit choklad efter jobb....hur lång tid tar det allt som allt.

• Jennie Brunflo

Det tar inte lång tid alls.

Du gör ju kakan i en kastrull.
    Alltså...smälter smöret och RÖR ner allt annat....ha i form och grädda. (kanske 25 minuter totalt)
    När du sätter in kakan i ugnen tar du en annan kastrull och gör såsen. Den ska du VISPA...helst med ballongvisp. (har testat massa olika vispar).

Sedan när såsen svalnat en stund på bänken så in i kylen. När kakan svalnat (känn på den under med handen) så vispa ihop såsen lite och häll den över.

Om man räknar med hur lång tid det tar att göra själva tårtan så MAX 25 minuter om man räknar både kaka + sås.

Men sedan ska det ju svalna också.....

• One Love

Jag har gjort vit kladdchokladtårta enligt arlas recept och valde bort konjaken och den blev suuuuuper god!

• pucken

kan meddela att det blev väldigt gott med limechoklad i kakan =) hade limechoklad i själva kakan, och bytte ut konjaken mot lika mycket limejuice/saft. glasyren var av vanlig vit choklad. fick tummen upp av gubben =) själv föredrar jag nog min morotskaka.

Svar på tråden vit kladdchokladtårta, behöver hjälp!