• Trolla02

Att inte kunna amma

Sitter på bb med min 5 dagar gammal son, jag borde vara i ett lyckorus men istället är jag så ledsen och depprimerad..

Min amning funkar inte riktigt, han suger dåligt och går inte upp i vikt.. Så just nu kämpar vi massor och får ersättningstilläg var 4:e timme..
    Alla drar och sliter i mina stackars bröst, min som blir hysterisk och vi får ibland pumpa ut..
    Jag gråter varje gång för det känns så jobbigt..
    Jag vill bara att min son ska må bra, och gå upp i vikt osv.. Oavsett om det är med bröstmjölk eller ersättning..

När är det stopp liksom? Ska man gråta varje måltid och ha en hysterisk bebis som inte får nåt bra tag om bröstet? Har testat amningsnapp och då fick han inte i sig nån mjölk..

Jag börjar gärna med ersättning men det verkar ju inte ens finnas på tal bland personalen och jag känner mig som en sån värdelös mamma:(

Behöver tips och råd..

• Svar på tråden Att inte kunna amma
  • nica

Säg att de räcker nu, du orkar inte med amningen! De är bara stesaande för dig. Stå på dig!

Vet hur jobbigt det kan vara.

Lycka till!

Grattis till din son förresten

• rere88

Om du har mjölk i brösten kanske du kan pumpa lite innan han äter så bröstet kommer igång.

Vet tyvärr inget annat än det och amningsnapp men det hade du provat.

Förstår att det är jobbigt, du får lov o gråta, alla vill kunna amma sitt barn men vissa vet jag har svårt.

Svårt o ge några konkreta tips när man inte vet mer men hoppas det kommer igång för er.

konstigt att dom inte pratar om att flaskmata istället.

Styrke kramar till dig!

• Naaw

Du bestämmer ju själv. Med mitt första barn kämpade jag i två månader med blödande bröstvårtor och annat hemskt innan det verkligen funkade och jag kunde fasa ut ersättningen. Men jag ville verkligen amma. Och när det väl funkade var det toppen. Men som sagt, står du inte ut så lägg ned. Dock är fem dagar ingenting. Många kämpar med att lära sig amma längre än så. Amning är svårt. Det bästa tipset jag fick när jag satt med veckogammal bebis på amningsmottagningen och grät var hamburgergreppet. Det hjälpte min son att få rätt tag. En annan bra grej var att amma på natten (ökar produktionen) och när han nästan sov. Då tog han tag automatiskt och det blev inte lika fel. Tänk på att man kan delamma också och att det funkar bra att ge ersättning vid de tillfällen då du inte orkar med att du inte behöver släppa amningen helt. Om du inte vill vill säga.

• Trolla02
    Naaw skrev 2014-07-26 07:25:57 följande:

Du bestämmer ju själv. Med mitt första barn kämpade jag i två månader med blödande bröstvårtor och annat hemskt innan det verkligen funkade och jag kunde fasa ut ersättningen. Men jag ville verkligen amma. Och när det väl funkade var det toppen. Men som sagt, står du inte ut så lägg ned. Dock är fem dagar ingenting. Många kämpar med att lära sig amma längre än så. Amning är svårt. Det bästa tipset jag fick när jag satt med veckogammal bebis på amningsmottagningen och grät var hamburgergreppet. Det hjälpte min son att få rätt tag. En annan bra grej var att amma på natten (ökar produktionen) och när han nästan sov. Då tog han tag automatiskt och det blev inte lika fel. Tänk på att man kan delamma också och att det funkar bra att ge ersättning vid de tillfällen då du inte orkar med att du inte behöver släppa amningen helt. Om du inte vill vill säga.

Jag vill väldigt gärna amma men känns som om mina bröst inte producerar tillräckligt med mjölk:(

Verken min mamma eller syster har kunnat amma:(

Men det känns ju så tabu att man ens tänker tanken om ersättningsnivå osv.. Känner mig så värdelös:(
  • Trolla02
    rere88 skrev 2014-07-26 07:18:17 följande:

Om du har mjölk i brösten kanske du kan pumpa lite innan han äter så bröstet kommer igång.

Vet tyvärr inget annat än det och amningsnapp men det hade du provat.

Förstår att det är jobbigt, du får lov o gråta, alla vill kunna amma sitt barn men vissa vet jag har svårt.

Svårt o ge några konkreta tips när man inte vet mer men hoppas det kommer igång för er.

konstigt att dom inte pratar om att flaskmata istället.

Styrke kramar till dig!

Verkar som om mina bröst inte producerar tillräcklig hur mycket han än får suga eller vi pumpar:( får Max ut 20ml med båda brösten..

Känns ju piss när man ska ställa sitt bidrag i kylen på bb och mitt rymmer bara i en medicinmugg och där står fyllda flaskor:(

Ingen har ens nämnt att det är ett alternativ att flaskmata.. Utan de tycker vi ska kämpa med blod svett och tårar:(
  • Naaw
    Trolla02 skrev 2014-07-26 07:35:51 följande:
    Jag vill väldigt gärna amma men känns som om mina bröst inte producerar tillräckligt med mjölk:(

Verken min mamma eller syster har kunnat amma:(

Men det känns ju så tabu att man ens tänker tanken om ersättningsnivå osv.. Känner mig så värdelös:(
    Det är svårt att veta hur mycket man får ut. Att pumpa är långt ifrån lika effektivt som när bebis suger. Jag har knappt kunnat pumpa ut alls trots att bebisar blivit mätta. Men om ditt barn fortfarande är hungrig när du ammat en stund är det HELT OK att tillmata med ersättning. Ta det lugnt. Det är inte allt eller inget och det viktiga är att du och bebisen mår bra.
  • Pandamamma79

Jag tycker att ni ska åka hem. Ge honom ersättning...skippa amningen.

Du kan ju alltid testa att pumpa ut vid tillfällen när han inte ska äta. För att se ifall det finns möjlighet till att öka produktionen.

Den där stressen de ger en på BB är inte bra för någon. Ärligt, de är helt hysteriska! Vet precis hur du har det. Stå på dig. Kram

• soffipropppropp

Grattis till sonen! {#emotions_dlg.flower}
    Jag var i precis din situation! Alla var på mig, "slet" i mins bröst, alla skulle lyckas få igång amningen på mig!
    Var helt sjukt!
    Till slut berättade en ssk för mig att det var vadslagning om vem som skulle få igång amningen på mig inne i fikarummet. Då fick jag nog!
    Åkte hem. Pumpade ut i tre månader och sen blev det ersättning.
    Är gravid nu igen och den här gången tror jag att jag kommer vara starkare och säga ifrån. Som förstföderska vill man ju så gärna göra "rätt och allt inom mallen".. Men du ska må bra! Börja med ersättning istället!
    Funderar faktiskt om vi inte ska köra med ersättning från första början sen när syskonet kommer.

Lycka till!Solig

• Flickan och kråkan

Med tanke på att ditt barn bara är 5 dagar så kan du inte förvänta dig fulla flaskor . Som förstagångsföderska så har troligtvis din mjölk bara precis runnit till. Om liten inte suger så bra/tar dåligt tag och ni dessutom tilläggsmatat så låter inte din mängd det minsta märklig på något vis. Hur mycket man får ut när man pumpar säger också väldigt lite om hur mycket mjölk man har. 5 dagar är som ovanstående skriver ingenting. Trots att jag har ammat tre barn länge och haft överproduktion så har det tagit sådär 2-3 veckor innan det hela verkligen stabiliserat sig. Trots erfarenhet och amningsvana.

Huruvida du vill flaskmata enbart ersättning, delamma eller helamma har jag egentligen ingen åsikt om. Jag trivs personligen med att amma, men jag var väldigt dåligt insatt i hur amning fungerar, hur man sätter igång amningen och hur man underlättade mjölktillrinningen etc med första barnet vilket gjorde starten med honom klart mycket besvärligare än den hade behövt vara. 

Finns det någon BM på BB som du känner dig mer bekväm med? Det har en tendens att bli väldigt praktiskt inriktat när man är där och jag tycker att det låter som du behöver prata med någon som kan amning om amning och inte bara göra och bli utsatt för görande .

Hoppas att det löser sig för er oavsett vad ni väljer. Om du vill amma så låter det som sagt verkligen inte kört utan väldigt normalt . Mår du inte bra av amning så går ersättning jättebra och man kan delamma. 

• Annelie 76

Strunta i amningen och pumpa istället om du vill ge bröstmjölk. Mina bröst var ökentorra på BB som envisades med att klämma och hävda att alla kan amma. Tröttnade och åkte hem i förtid. Köpte en jättesmidig pump som heter Medela freestyle som pumpar båda brösten samtidigt men det tog nästan två veckor innan mjölken kom. Sonen fick ersättning under tiden... Pumpade heltid i 6 månader. Skicka PM om du vill veta mer.

Svar på tråden Att inte kunna amma