Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

    Var går gränsen för vem du kan respektera?

    Jag respekterar ett fåtal. Föraktar ett fåtal och förväntar mig att resten är som folk är mest, med olika goda och dåliga sidor, och förhåller mig neutralt till den stora massan.

  • Drottningen70
    Anonym (ast) skrev 2014-07-26 16:28:38 följande:

    Hur behandlar du dom du inte respekterar?


    Menar du dom som tillhör den stora massan eller de jag föraktar?
  • Drottningen70
    grind skrev 2014-07-26 16:46:14 följande:

    Visar du respekt, får du min respekt. Mycket enkelt. Klädsel och uppförande är det jag baserar på vilka som får min respekt.


    Så om vederbörande klär sig korrekt och kan föra sig så respekterar du dem oavsett hur de lever annars?
  • Drottningen70
    Anonym (ast) skrev 2014-07-26 19:48:30 följande:

    Dom du skrev att du inte respekterar eller föraktar som du skrev. Den stora massan då eller?


    Den stora massan behandlar jag hövligt och neutralt, fram tills att de visar att de hör hemma i facket "förtjänar respekt" el "förtjänar förakt"...
  • Drottningen70
    Anonym (ast) skrev 2014-07-26 19:51:57 följande:

    Fast det är väl just det som är att respektera andra?


    För mig har respekt en djupare betydelse.
  • Drottningen70
    Anonym (ast) skrev 2014-07-26 19:57:16 följande:

    Så du tänker typ som ungdomarna att respektera är att vara rädd för eller se upp till?


    Skulle aldrig respektera nån jag var rädd för. Däremot ser jag respekt som nåt där jag ser upp till någon ja, när någon bevisat för mig att han eller hon har något utöver det vanliga, någon vars åsikt jag rent av skulle kunna sätta före min egen. Jag förstår att du genom att likna min åsikt vid nåt som "ungdomar gör" avsett att förminska min ståndpunkt, vilket jag inte fäster nån större vikt vid, eftersom du inte faller inom kategorin "människor jag respekterar. Hursomhelst , så anser jag att begreppet "respekt" och "kränkt" har blivit tämligen urvattnat.
  • Drottningen70
    MxMeNow skrev 2014-07-26 20:34:42 följande:

    Människor med den här inställningen och attityden respekterar jag inte TS. Ett perfekt exempel påen respektlös individ anser jag.


    Skulle du kunna förklara närmare på vilket sätt min "respektlöshet" ger sig uttryck, baserat på det jag skriver här i tråden? Eftersom du anser att jag är ett utmärkt exempel på en respektlös individ, så är jag lite nyfiken på hur du tänker att det visar sig i vardagen och i min kontakt med andra?
  • Drottningen70
    MxMeNow skrev 2014-07-26 20:58:55 följande:

    Jag behöver inte svara på hur du är mot andra i vardagen, bara hur jag uppfattar dig, och jag uppfattar dig som en respektlös individ. Din formulering i inlägg #23 är ett klassiskt exempel på din attityd på forumet, där jag "ser" dig. Min uppfattning. Jag respekterar inte arrogans!


    Självklart kan jag inte tvinga dig att svara, men jag utgick ifrån att du bildat dig en uppfattning om hur jag fungerade då du ansåg att jag var ett klockrent exempel på en respektlös individ. Men om du bara utgår ifrån inlägget du hänvisade till då, vad i det var det som du reagerade starkast på?
  • Drottningen70

    En kommentar till TS sista mening om att man inte nödvändigtvis behöver tycka om de man respekterar. Jag skulle där vilja tillägga att man även kan tycka om de man inte respekterar, enligt min definition.

  • Drottningen70
    Anonym (ast) skrev 2014-07-26 23:44:46 följande:

    Kan du inte beskriva din relation till en person du tycker om men inte respekterar? Och gärna hur du behandlar en personen?


    Antar att du vänder dig till mig? Det kan vara en person som exempelvis är snäll och rar och trevlig att umgås med lite lagom, men som jag samtidigt tycker är lite korkad och som jag inte förväntar mig nåt djupare utbyte av, för att ge ett tydligt exempel. För att ge ett diffusare exempel så kan det röra sig om en helt vanlig kompis, med fel och brister precis som jag, som inte är exceptionell på nåt vis, som jag inte ser nån anledning att liksom beundra. Hur jag behandlar personen?Som jag sa tidigare behandlar jag alla (utom de jah föraktar) vänligt och korrekt. Och är det en vän så behandlar jag dem väl precis som alla andra behandlar sina vänner.
Svar på tråden Var går gränsen för vem du kan respektera?