• Hallå där kött och blåbär

Lön i förskott

Jag är sommar anställd på ett hotell och det är så att jag ska få min lön i förskott. Nu är det så att jag är timanställd och skall få ungefär 10 000kr den 27:e denna månad.

Tyvärr så är mitt jobb ett helvete och jag är både mentalt och fysiskt utmattad. Jag tänkte göra så att jag säger upp mig direkt efter att jag har fått min lön denna månad. Jag undrar ifall det är möjligt för de att dra av pengarna för tiden jag missar (ca. 25 timmar) då min lön (de 10 000 kronorna som jag ska få in på kontot om ett par dagar) räknar med timmarna som jag missar.

Tack i förhand!

• Svar på tråden Lön i förskott
  • Frontline

Nä stackare är du utbränd av ett sommarjobb, hur ska det gå i framtiden tror du?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ITpappan

Självklart drar de av detta på din slutlön, alternativt får du en skuld till företaget du ska betala.

• Krixx

Tid du fått betalt för men inte jobbar kommer dras av på lönen om de hinner. Om du inte jobbar dagarna efter lön regleras det nästa månadslön. Slutar du helt får du en skuld till företaget.

• korralin
    Frontline skrev 2014-07-27 00:56:01 följande:

Nä stackare är du utbränd av ett sommarjobb, hur ska det gå i framtiden tror du?

öh osäkra anställningar är ett jävla helvete. jobb är jobbigast att ha precis i början av sin karriär (då en är ung och inte har särskilt mycket erfarenhet och således riskerar att utnyttjas rejält både rent lönemässigt och gällande ens rättigheter samt skyldigheter vid anställning) och ev i slutet (att bli nyanställd när du bara är några år ifrån pensionen är inte det lättaste). Därimellan är det givetvis fortfarande ett helvete att arbeta, men inte riktigt på samma nivå (förutsatt att du har jobb: utan jobb är det lika jävligt oavsett var i livet du befinner dig). 
    de tål lite bly i nackarna, ja, vi ska beväpna oss
  • dfuoih
    korralin skrev 2014-07-27 12:39:04 följande:
    . Därimellan är det givetvis fortfarande ett helvete att arbeta,
    Tur att en del faktiskt trivs på sitt jobb.. :)
  • Anonym (gäsp)

Så som jag förstått det så kan man endast få förskott för de timmar man faktiskt har arbetat.

Således kommer den summan dras av vid nästa lönetillfälle.

Finns det ingenting att dra ifrån så blir det ett skuldsaldo i ditt namn hos företaget, som förmodligen passas över till inkasso väldigt snabbt.

• Gladskit

Jag skulle säga att det beror helt på flexibiliteten hos din arbetsgivare eller personalen på lönekontoret.
    I den verksamhet där jag arbetar hade det inte varit något problem. Hellre rätta först och förhoppningsvis göra att du slipper få skuld, och i så fall justera det senare.
    Dvs det är lättare för oss att göra en extra utbetalning OM det är så att vi är skyldiga dig pengar. Än att kräva in det som blivit för mycket utbetalt.

Sen har alla arbetsgivare olika policies gällande skulder. Vi låter en skuld ligga i tre månader innan vi fakturerar. Ibland kan det ju vara så att den regleras automatiskt på nästkommande lön, om det är lägre belopp. Samtidigt som vi har anställda som hellre får en faktura på en gång och då ordnar vi givetvis det.

Svar på tråden Lön i förskott