• Anonym (Euw)

Hård/fast tvål hemma hos andra? Överreagerar jag?

Gör en ny tråd då jag la första fel.... Vi är ett gäng som har barn i samma ålder (1-2 år) och brukar således umgås och hitta på saker med barnen. Vi träffades genom tidigare mammagrupp samt aktivitetsgrupper/öppna förskolan. Hur som helst, igår var jag och min dotter på 14 månader hemma hos en av de andra mammorna. Vi fikade, lät ungarna plaska i barnpool i trädgården, leka och ha sig. När det var dags för oss att gå så undrade jag om jag lite snabbt fick duscha av min dotter från solkräm och barnpools-vatten, "absolut!" svarade min kompis.

När vi kommer in i badrummet så pekar min kompis på en sån där hård/fast tvål vid handfatskanten och säger "där är tvål, miniderm och lotions finns i skåpet". Blev rätt ställd för jag tycker att såna tvålar känns hemskt ohygieniska och framför allt uttorkande..

Sa inget till min kompis men smygkollade i duschskåpet efter något annat men fanns bara schampon och balsam för de vuxna. Sköljde av min dotter i vanligt vatten och lät tvålen vara.

Hur reagerar ni på att använda den typen av tvål hemma hos andra? Använder ni själva sån hård tvål? Överreagerar jag som tyckte att det var rent av äckligt?
  • Svar på tråden Hård/fast tvål hemma hos andra? Överreagerar jag?
  • Anonym (Tvålnörd)

Mycket större risk att det är bakterier i flytande tvål på/ från pumpen. Den innehåller vatten och bakterier växer enbart i vatten. Flytande tvål är det mycket mer kemikalier i. Det värsta folk kan göra är att späda ut schampo/ducshkräm/ tvål m vatten. DET är till och med farligt.

Jag använder både hård och flytande och gärna oljor, de är det renaste av allt för det kan inte växa bakterier i olja. Den renaste känslan får man dock av hård tvål. Flytande använder jag enbart för att det är enklare för barnen. Hårda tvålar med sprickor ska man slänga.

Folk är ju lite sjuka i huvet med sin bakterieångest anser jag i övrigt. Rent absolut men det går ju till överdrift.

• K med lilla E

Det finns säkert större bakterierhärdar en hårda tvålar, men jag tycker att de skitäckliga i alla fall och skulle absolut inte använda en sådan om jag var på besök hos någon, inte under några som helst omständigheter, då får det duga med vanligt vatten.

Annars är jag inte alls särskilt rädd för basislusker men just hårda tvålar, blä!!

• UniqueSnowflake

Det är väl därför som allergier bara ökar.

Anonym (Tvålnörd) skrev 2014-07-28 11:09:37 följande:
    Mycket större risk att det är bakterier i flytande tvål på/ från pumpen. Den innehåller vatten och bakterier växer enbart i vatten. Flytande tvål är det mycket mer kemikalier i. Det värsta folk kan göra är att späda ut schampo/ducshkräm/ tvål m vatten. DET är till och med farligt. Jag använder både hård och flytande och gärna oljor, de är det renaste av allt för det kan inte växa bakterier i olja. Den renaste känslan får man dock av hård tvål. Flytande använder jag enbart för att det är enklare för barnen. Hårda tvålar med sprickor ska man slänga. Folk är ju lite sjuka i huvet med sin bakterieångest anser jag i övrigt. Rent absolut men det går ju till överdrift.

(.^_^.)
  • Kaupa Jaur
    Anonym (Ja) skrev 2014-07-27 15:37:30 följande:

Ja, klart du överreagerar. Jag använder också hård tvål i duschen, har både och. Alltså även flytande krämtvål i flaska. Men jag gillar själv att först tvåla in mig med den hårda, vilken är Doves krämtvål, inte alls uttorkande utan fuktande och mjukgörande.

Sen tar jag på mig skrubbhandskar och masserar in kroppen med den flytande, mer för blodcirkulationen. Den flytande tvålen gör det hela mer lättskrubbat.

Visst kan du få ha dina preferenser men att döma ut dina vänner som dåliga beroende på vilken jävla tvål dom använder i sitt privata badrum, speciellt när dom vart så trevliga och öppnat upp sitt hem till dig och din unge tycker jag är smaklöst.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
  • Anonym (Lea)
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-28 10:54:11 följande:

Vadå, brukar du ha med duschkräm när du besöker vänner öve dagen bara?

Flera av våra vänner har med sig egen duschtvål och schampo när de hälsar på över dagen om de ska bada i vår pool. Jag har inget mot att de använder vår tvål men jag antar att många vill ha de produkter de är vana vid.
  • K med lilla E
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-28 11:42:06 följande:
    Flera av våra vänner har med sig egen duschtvål och schampo när de hälsar på över dagen om de ska bada i vår pool. Jag har inget mot att de använder vår tvål men jag antar att många vill ha de produkter de är vana vid.

Men räcker det inte att duscha av ungen i vatten efter poolbad? Duschar ni efter att ha badat i sjön också Förvånad?
  • Anonym (Lea)
    K med lilla E skrev 2014-07-28 11:46:09 följande:

Men räcker det inte att duscha av ungen i vatten efter poolbad? Duschar ni efter att ha badat i sjön också ?

Eftersom vi vill ha så lite kemikalier som möjligt i poolen så duschar vi innan bad för att hålla vattnet renare och vi duschar efter för att bli av med klor. Precis som i en vanlig allmän simbassäng alltså.
  • ÄngDal
    Påven Johanna skrev 2014-07-28 09:29:42 följande:

Jag ser det framför mig. TS förvånade, besvikna och slutligen äcklade min när hon konfronteras med väninnans hårdtvål i badrummet. Alla tankar som virvlar genom hennes huvud. "Hur ska vi kunna umgås efter det här?", "Vad är det här för människa? Har hon ingen respekt alls för hur man umgås tvålar emellan?"

Där står hon. Totalt hagelbrakargalen, ögonen går runtrunt i huvudet. Ingenstans tycks någon som helst lösning finnas. Barnet puffar försiktigt på sin mamma, och betraktar henne osäkert. TS ryser. "Rör inget, älskling! Det här är ett kontaminerat hårdtvålsområde, var försiktig tills jag har hittat en väg ut! Var inte ledsen raring, mamma kommer nog på något ska du se!"

Skrattande
  • ÄngDal
    Påven Johanna skrev 2014-07-28 09:29:42 följande:

Jag ser det framför mig. TS förvånade, besvikna och slutligen äcklade min när hon konfronteras med väninnans hårdtvål i badrummet. Alla tankar som virvlar genom hennes huvud. "Hur ska vi kunna umgås efter det här?", "Vad är det här för människa? Har hon ingen respekt alls för hur man umgås tvålar emellan?"

Där står hon. Totalt hagelbrakargalen, ögonen går runtrunt i huvudet. Ingenstans tycks någon som helst lösning finnas. Barnet puffar försiktigt på sin mamma, och betraktar henne osäkert. TS ryser. "Rör inget, älskling! Det här är ett kontaminerat hårdtvålsområde, var försiktig tills jag har hittat en väg ut! Var inte ledsen raring, mamma kommer nog på något ska du se!"

Skrattande
  • Anonym (Lea)
    K med lilla E skrev 2014-07-28 11:46:09 följande:

Men räcker det inte att duscha av ungen i vatten efter poolbad? Duschar ni efter att ha badat i sjön också ?

Alla simhallar jag har varit i har haft regeln att man ska duscha före badet. Efteråt får man väl välja själv om man tycker att det är fräscht att ha klorvatten på sig. Varför skulle det vara annorlunda i en privat pool?
Svar på tråden Hård/fast tvål hemma hos andra? Överreagerar jag?