• Iustitiae

    Adoptera sambons dotter?

    Hej!!

    Jag och min sambo har diskuterat det här och det är något vi vill göra i samband med när vi gifter oss. Dottern i fråga är strax under två år och hon har känt mig som sin mamma sen hon var tre månader. Hennes biologiska mamma hamnade i förlossningspsykos direkt efter förlossningen och har grava psykiska störningar även innan det, hon lämnade barnet och min sambo tre veckor efter förlossningen och några månader senare fick min sambo ensamvårdnad.

    Relationen mellan dottern och den biologiska mamman är idag så gott som obefintlig och har varit sedan start, även innan hon flyttade tog hon inte hand om dottern. Hon fick ligga och skrika om inte min sambo tog henne och var han på jobbet ringde biomamman i panik för att barnet grät och han var tvungen att komma hem. De ses så gott som aldrig och när dom väl gör det så är det jag och sambon som tar initiativet och kör dom 10mil bort som biomamman bor. Biomamman har tidigare uttryckt att hon inte känner några som helst moderskänslor eller modersinstinkter för barnet och när vi är där så har hon sina antidepressiva och lugnande medel liggandes över golvet samt blodiga bandage inne på toaletten från sina självskador.

    Så till mina frågor... Hur går man tillväga för att genomgå denna adoptionen? Har biomamman något att säga till om? Om hon skulle ha det, så kan ju inte sannolikheten vara särskilt hög att hon skulle bli tagen på allvar? Knepiga ord kanske, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.
    Vi är rädda att hon ska ställa till problem, hon accepterar inte att jag har tagit hennes mammaroll och absolut inte dotterns mormor (som gärna eldar på sin dotter). Vilket jag förstår på ett sätt, det gör jag verkligen. Men hon har själv aldrig tagit den här mammarollen och visar inga tecken på att det skulle ske heller.

    Låter allt galet eller har jag gjort mig förstådd? Det var riktigt knepigt att formulera detta på skärmen..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:53
    Jag ber inte om åsikter i den här frågan. Frågan är enkelt. Väldigt enkel. Tack. :)

  • Svar på tråden Adoptera sambons dotter?
  • Iustitiae
    lördagsgodis skrev 2014-07-27 19:04:10 följande:

    Du får inte adoptera henne om inte mamman frånsäger sig moderskapet frivilligt eller är död


    Hon har ju ingen vårdnad öht? Eller är det två olika saker?
  • Iustitiae
    Zuzanne skrev 2014-07-27 19:03:50 följande:

    Kontakta familjerätten, de vet nog.


    Aaahh, det ska vi göra. :) tack för tipset!
  • Anonym (Money)
    Iustitiae skrev 2014-07-27 19:18:34 följande:

    Hon har ju ingen vårdnad öht? Eller är det två olika saker?


    Min sons pappa har inte heller vårdnad om vår son, men han är pappan och ingen annan kan bli sonens pappa om inte pappan godkänner det.
  • Iustitiae
    Anonym (Money) skrev 2014-07-27 19:25:14 följande:

    Min sons pappa har inte heller vårdnad om vår son, men han är pappan och ingen annan kan bli sonens pappa om inte pappan godkänner det.


    Så det är alltså så... Då kommer det nog bli lite debatt när det kommer upp på tal..
  • Anonym (Money)
    Iustitiae skrev 2014-07-27 19:37:35 följande:

    Så det är alltså så... Då kommer det nog bli lite debatt när det kommer upp på tal..


    Fast varför måste du prompt adoptera hennes barn? Det är ju hennes barn. Varför skulle hon ge upp sitt barn för adoption?
  • plastkotte

    Hon måste godkänna adoptionen, och går hon med på det så avsäger hon sig all rätt till barnet helt och hållet nu och i framtiden. Det är ingenting hon kan ångra, vilket hon förmodligen kommer bli informerad om. Hon avsäger sig alltså rätten helt att ens träffa barnet, samt alla andra "rättigheter" man har som förälder. Även om man inte har vårdnaden om sitt barn så har man ändå endel rättigheter kvar. Och skulle hon tex må bättre om säg 10 år, så kan hon då fortfarande begära umgänge med barnet. I princip så skulle hon godkänna att hon inte ens har något barn på papper. Som du beskriver situationen så tvivlar jag på att hon kommer gå med på något sånt. Och godkänner hon inte adoptionen, så kommer det inte gå igenom. Tänk på att till och med föräldrar som mördar och sitter inne på långa straff, fortfarande har rätt att träffa sina barn. Så bara för att hon är psykiskt sjuk så innebär inte det att man kommer godkänna en adoption utan hennes medtycke.

  • Iustitiae
    Anonym (Money) skrev 2014-07-27 19:51:41 följande:

    Fast varför måste du prompt adoptera hennes barn? Det är ju hennes barn. Varför skulle hon ge upp sitt barn för adoption?


    Prompt? Hon har avsagt sig vårdnaden och säger själv att hon inte har några moderliga känslor för barnet, hon vill inte träffa barnet.

    Vi har försökt i snart två års tid att få henne att ta till sig sin dotter så att dom kan knyta an för att både jag och sambon anser att det är dotterns rättigheter att känna sin biologiska familj. Efter mycket om och men så börjar vi se mer och mer att detta aldrig kommer att ske och att dottern dessutom kan råka illa ut i närheten av sin mamma då hon har sina psykoser och som jag nämnde i trådstarten låter tunga mediciner ligga framme på golvet när vi kommer för besök.

    Att hon inte accepterar att jag finns i dotterns liv har inte alltid varit så, det kom efter att biomamman flyttade in hos sin mamma. I första hand är det alltså egentligen mormodern som sätter sig emot mig, det är hon som tagit upp det med min sambo från första början. Inte biomamman. Du kanske inte vet hur lätt det är att manipulera en passiv och psykotisk människa, men det vet vi.

    Att jag vill adoptera henne? För att jag älskar det här barnet över hela mitt hjärta och eftersom att hennes biologiska mamma inte vill ta ansvar för henne så vill jag göra det och även officiellt. Skulle det låt säga ta slut mellan mig och hennes pappa (peppar peppar) om tio år så vill jag ha rättigheter att träffa henne utan snack om saken exempelvis.

    Blood doesn't make you family, loyalty does...
  • Anonym (Hannah!)

    Jag tycker du verkar vara en bra människa som vill din dotters bästa ! Lyssna inte på dessa moral tanter, bara för att man fött ett barn så betyder det inte att du är Mamma till barnet ni har endast blodsband inget annat, att vara mamma är att uppfostra sitt barn , vara där för sitt barn livet ut. Det är ts som jag tycker är hennes mamma kanske inte hennes biologiska men ändå mer mamma till henne än någon annan. Det är barnets bästa som är nr 1 här och ts har varit i hennes liv sen hon var 3 månader, därför tycker jag hon gör rätt i att vilja adoptera henne.

Svar på tråden Adoptera sambons dotter?