• Iustitiae

Adoptera sambons dotter?

Hej!!

Jag och min sambo har diskuterat det här och det är något vi vill göra i samband med när vi gifter oss. Dottern i fråga är strax under två år och hon har känt mig som sin mamma sen hon var tre månader. Hennes biologiska mamma hamnade i förlossningspsykos direkt efter förlossningen och har grava psykiska störningar även innan det, hon lämnade barnet och min sambo tre veckor efter förlossningen och några månader senare fick min sambo ensamvårdnad.

Relationen mellan dottern och den biologiska mamman är idag så gott som obefintlig och har varit sedan start, även innan hon flyttade tog hon inte hand om dottern. Hon fick ligga och skrika om inte min sambo tog henne och var han på jobbet ringde biomamman i panik för att barnet grät och han var tvungen att komma hem. De ses så gott som aldrig och när dom väl gör det så är det jag och sambon som tar initiativet och kör dom 10mil bort som biomamman bor. Biomamman har tidigare uttryckt att hon inte känner några som helst moderskänslor eller modersinstinkter för barnet och när vi är där så har hon sina antidepressiva och lugnande medel liggandes över golvet samt blodiga bandage inne på toaletten från sina självskador.

Så till mina frågor... Hur går man tillväga för att genomgå denna adoptionen? Har biomamman något att säga till om? Om hon skulle ha det, så kan ju inte sannolikheten vara särskilt hög att hon skulle bli tagen på allvar? Knepiga ord kanske, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.
    Vi är rädda att hon ska ställa till problem, hon accepterar inte att jag har tagit hennes mammaroll och absolut inte dotterns mormor (som gärna eldar på sin dotter). Vilket jag förstår på ett sätt, det gör jag verkligen. Men hon har själv aldrig tagit den här mammarollen och visar inga tecken på att det skulle ske heller.

Låter allt galet eller har jag gjort mig förstådd? Det var riktigt knepigt att formulera detta på skärmen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:53
    Jag ber inte om åsikter i den här frågan. Frågan är enkelt. Väldigt enkel. Tack. :)

• Svar på tråden Adoptera sambons dotter?
  • Anonym (Money)
    Zuzanne skrev 2014-07-27 22:35:20 följande:

När dottern blir 18 år kan hon själv avsäga sig släktskapet med sin mor och låta dig adoptera henne, ifall dotterns mor inte går med på det. Mina halvbröder gjorde så då de inte ville vara barn till vår gemensamma far.

Man kan inte adoptera en myndig person.
  • Iustitiae
    Anonym (Money) skrev 2014-07-27 22:41:14 följande:

Du skriver ju att ni ska göra det i samband med att ni gifter er!?

Ja!? Vad är problemet?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Money) skrev 2014-07-27 22:42:07 följande:
    Självklart kan man adoptera en myndig person. För att bekräfta ett föräldra/barnförhållande tex och vid den tiden kan den biologiska föräldern inte säga nej. Barnet själv och adoptanten avgör .....
    Då det gäller styvbarnsadoption är det svårt, men inte helt omöjligt, att genomföra en adoption även om bioföräldern säger nej. Allt måste peka på att adoptionen är till barnets bästa och det kan vara svårt att bevisa .... man ansöker om adoption direkt hos tingsrätten!

• Anonym (insatt)

En sak till; adoption är en rättsprocess för sig. Den går inte att tajma så att det sker "samtidigt som man gifter sig"!

• PiiL

Jag och min sambo har varit tillsammans sedan hans son var 11 månader. Från början var det varannan vecka, men med moderns instabila liv skrevs vårdnaden tillslut över på min sambo och mamman bröt kontakten helt. Idag är sonen 11 år och vi har alltid skilt på mamma och mig. Detta har gjort att mormor själv har tagit kontakt med oss för att få träffa sitt barnbarn, så vi är där några gånger om året på fika.

Idag kan vi diskutera med sonen vad han vill, han kallar inte mig mamma, men vet att det är mig folk menar när de frågar efter mamma.

• Anonym (insatt)
    PiiL skrev 2014-07-27 23:10:56 följande:

Jag och min sambo har varit tillsammans sedan hans son var 11 månader. Från början var det varannan vecka, men med moderns instabila liv skrevs vårdnaden tillslut över på min sambo och mamman bröt kontakten helt. Idag är sonen 11 år och vi har alltid skilt på mamma och mig. Detta har gjort att mormor själv har tagit kontakt med oss för att få träffa sitt barnbarn, så vi är där några gånger om året på fika.

Idag kan vi diskutera med sonen vad han vill, han kallar inte mig mamma, men vet att det är mig folk menar när de frågar efter mamma.

• Iustitiae
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-27 23:05:55 följande:

En sak till; adoption är en rättsprocess för sig. Den går inte att tajma så att det sker "samtidigt som man gifter sig"!

Ja, det förstår jag också. :) för att förtydliga då: det är något jag och min sambo vill påbörja och inleda då vi gift oss. :) för det faktum att man måste vara gift vet jag redan, DÄRAV sambandet med giftermålet. :)
  • Zuzanne
    Anonym (Money) skrev 2014-07-27 22:42:07 följande:
    Jo det kan man. Om den myndige vill det. Mina halvbröder har som sagt gjort det.
  • Anonym (Money)
    Iustitiae skrev 2014-07-27 22:57:52 följande:

Ja!? Vad är problemet?

Problemet är att du i din efterkonstruktion säger något helt annat.
  • Iustitiae
    Anonym (Money) skrev 2014-07-28 00:17:06 följande:

Problemet är att du i din efterkonstruktion säger något helt annat.

Okej, vad är det du menar på att jag har sagt?
Svar på tråden Adoptera sambons dotter?