• assim

    Jag tycker att ordet neger är precis lika kränkande (eller inte kränkande) som vilket annat ord som helst, det beror helt och hållet på hur det används.

    "Min syster är en glad amatör som spelar fiol på fritiden."

    "Din jävla amatör, du kan ju inte sjunga för fem öre."

  • assim
    Litet My skrev 2014-08-03 01:14:53 följande:

    Assim: tankevurpa much?


    Jag menade att alla ord kan användas i kränkande sammanhang om man bara vill, orden i sig är inte kränkande.

    "Usch, jag såg en sån där neger på innergården idag"

    "Jag åt en negerboll till fikat, den var god"

    En riktigt stor skillnad.
  • assim
    Litet My skrev 2014-08-03 01:24:27 följande:

    Assim: På vilket sätt är "neger" något positivt? Och vem har tolkningsföreträde att avgöra det? Uppenbarligen är det en hel uppsjö svarta människor som tar illa vid sig av ordet neger, jämfört med ordet amatör.


    Var och en är fri att tolka vad som helst på sitt egna sätt. I dagens oerhört lättkränkta Sverige tolkar ju alla allt som något kränkande. Snart har vi ett USA där man kan tjäna miljoner på att stämma någon för att de sa hej på fel sätt.

    Jag tänker inte sluta använda ordet amatör bara för att någon använder det i kränkande sammanhang. Jag tänker inte heller uppmana andra att sluta säga ordet neger bara för att någon använder det i kränkande sammanhang.

    Det var länge sen västvärlden skyfflade folk från Afrika till Amerika och andra platser. Ingen som lever nu hade något med slavhandeln att göra. Sluta älta. Gå vidare.
  • assim
    Litet My skrev 2014-08-03 01:44:58 följande:

    Assim: Vem blir kränkt av ordet amatör? Det är liksom inte ens jämförbart. Sedan ändras språket konstant, dock är ordet neger ett ord som många tycks ha svårt att släppa och tycker är jätteviktigt att få säga. Varför? Neger är för väldigt många ett ord som inte kan bli positivt så varför inte släppa det bara? Fortfarande är din jämförelse med ordet amatör helt ovidkommande.


    Om man kallar en person för "amatör" eller "fitta" i ett nedlåtande tonläge blir den personen antagligen minst lika kränkt som om man kallar en person från Afrika för "neger".

    Min jämförelse med ordet amatör är högst relevant då det visar att alla ord kan användas för att kränka någon om det är vad man är ute efter.

    Varför så många tar illa upp av ordet negerboll förstår jag inte det minsta.
  • assim
    Litet My skrev 2014-08-03 02:46:26 följande:

    Assim: Finns flera inlägg bakåt i tråden som förklarar bra. Nej din jämförelse var återigen totalt irrelevant.


    Jag gav exempel på varför den är relevant, jag vill gärna höra varför du tycker den är irrelevant.
  • assim
    Litet My skrev 2014-08-03 03:10:25 följande:

    Det har jag redan skrivit, ditt exempel är på ett ord man KAN använda i neutralt syfte, ordet neger är aldrig ett neutralt ord. Även om man säger "vilken söt neger det går där".
    Du har skrivit att ordet neger aldrig kan bli positivt för "väldigt många", det är inte alla. För mig är det en ren och skär principsak, flertalet i tråden tycker att ordet är lika neutralt som vilket annat ord som helst. Så du har helt fel i att ordet "neger" aldrig kan vara neutralt.

    Ska vi sluta skriva om Anders Behring Breivik bara för att anhöriga kanske tar illa upp? Eller förbjuda alla "så lever de nu"-artiklar om diverse mördare och annat som säkerligen förhindrar offrens anhöriga från att läsa tidningarna, eftersom de då löper risken att få såren upprivna igen.

    Folk är så lättkränkta i det här landet numera. Friheten att kalla en negerboll för just negerboll väger tyngre, speciellt med tanke på att ingen som lever nu knappast hade något med slavhandeln att göra, varken som slav eller handlare. Sen kan folk nämna att Sverige var inblandat i slavhandeln bäst de vill, det var då, inte nu.
  • assim
    Litet My skrev 2014-08-03 04:06:05 följande:

    Fortfarande, varför är det så viktigt att få säga neger? Och vad har Andreas Breivik med saken att göra. Återigen en otroligt dum jämförelse. Jag har heller varken sagt att du inte inte skulle få säga vare sig neger eller negerboll, det är fritt fram. Precis som det är fritt fram för mig att tycka och tänka vad jag vill om det. Folk som envisas med att neger är ett så ooootroligt neutralt ord brukar inte tillhöra de vassaste knivarna i lådan om man säger.


    Det är en principsak.

    Anhöriga till de han mördade lär garanterat ta illa upp av att läsa om honom då det säkerligen river upp så. Ska vi sluta nämna honom för det? Det är precis samma sak som du hävdar om ordet neger, X antal personer ser det bara som negativt laddat och då ska det inte få användas.

    Vad har intelligens med åsikter om ordet neger att göra?
  • assim
    Nayaa skrev 2014-08-03 07:53:44 följande:

    Assim: Är det fler ord du måste få säga av principsak eller är neger det enda? Så fantastiskt löjlig och barnslig argumentation med exakt noll respekt för dina medmänniskor.


    Det är det säkerligen. Det jag retar mig på är att så många som inte har minsta anledning till det tar illa upp av ordet neger. Vore alla så lättkränkta skulle ingen kunna gå utanför dörren utan att bli kränkt.
    Nayaa skrev 2014-08-03 07:56:31 följande:

    Och att jämföra med ordet amatör är så jävla korkat att det inte ens kan kommenteras.

    Att du sen påstår att slavtiden var för länge sen och att vi ska släppa den och gå vidare visar ganska tydligt på vilken nivå diskussionen ligger.


    Du kommenterade det precis. Jämförelsen med ordet "amatör" visade på att alla ord kan användas kränkande och neutralt. "Negerboll" är för mig och många andra precis lika neutralt som "kanelbulle".

    Hur länge tycker du vi ska älta det som hände då och som ingen nu levande hade något med att göra överhuvudtaget?
  • assim
    ica skrev 2014-08-03 09:44:57 följande:
    Sen har det ju även så mycket att göra med tonfall och miner.
    Precis, allt kan vara kränkande beroende på hur man säger det.
Svar på tråden Fördomsfri negerboll.