• Zoja

Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?

Är vegan, så varje dag.

• Zoja
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-05 11:21:02 följande:
    Nej, då äter man vegetariskt. Vegan är en livsstil som i största möjliga mån utesluter grymhet mot djur. Man kan inte säga "jag är vegan när jag sover" eller "jag är vegan en dag i veckan". Äter man en måltid utan animaliska produkter är det vegetariskt. Äter man en måltid med ägg är det ovo-vegetariskt. Äter man en måltid med mjölk är det lakto-vegetariskt. Veganism är inte bara kosten man äter (enligt definitionen som vegnismens grundare gjort). 
    Jo, man kan äta veganskt utan att vara vegan. 

Vegan som livsstil handlar om mycket mer än bara maten, men äter man vegansk mat någon gång i veckan så gör man det. Och då är det just vegansk mat.

Du måste lära dig att skilja på livsstilen vegan och maträtterna som är veganska.
  • Zoja
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-06 13:21:02 följande:
    Det finns inga "veganska maträtter" om man inte är vegan. Då är de vegetariska, eller i folkmun "helvegetariska". 
    Jo det finns det. Så som språket har utvecklats betyder vegetariskt mat som kan innehålla både ägg och mejeriprodukter och veganskt mat som inte innehåller något från djurriket.

Går du till en resturang och ber om vegetariskt mat kommer du få en tallrik med diverse olika mejeriprodukter, medan om du ber om veganskt mat får du just det, vegansk mat.
  • Zoja
    pica pica skrev 2014-08-04 18:49:39 följande:

Några gånger i månaden, då äter vi fisk. Annars är det kött som gäller, både jag och min man älskar kött.

Öh.. Fisk är varken vegetariskt eller veganskt.
Svar på tråden Hur ofta äter ni vegetariskt/veganskt?