• jojjsa

Buffé till 30 års fest

Jag fyller 30 om några veckor.... Funderar på att bjuda på någonslags buffé men vill ha tips på vad den kan innehålla. Gärna saker som går att förbereda innan.

Vi blir 40 personer och jag har tänkt något italienskt men det är inte ett måste.

Kanske sådana stora mat-muffins med feta och soltorkade tomater, grissinipinnar lindade med parma eller serano skinka.... Men ge mig mer tips!

• Svar på tråden Buffé till 30 års fest
  • hobnob

Kycklingspett! Har haft det på en fest och det var populärt!

Skär kycklingfiléer i smala (ca 3 cm), långa bitar. Marinera i vanlig grillolja (typ Caj P's).
    Trä upp på träspett, pensla med thai sweet chili och strö på sesamfrön.
    In i ugnen i 225 grader, ca 20 minuter.
    Går jättebra att göra dagen innan och goda att äta kalla.

• hobnob

Fast det är ju INTE italienskt...

• Tallulah

Jag gjorde ett jättegod sallad när jag fyllde 30!

ruccola och annan lite finare blandsallad
    smulad chevre
    filéa plommon (kanske inte finns nu?) och skär de i fyra klyftor - stek i smör, socker, timjan salt och peppar
    dressing av balsamvinäger och olja

blanda inte i hop för ens precis innan servering för annars blir dett sumpigt.

Grattis i förskott!

• jojjsa

Hobnob; tack för förslaget med kycklingspett! Det är ju jättebra! Åså lite goda såser att dippa i, det blir ju perfekt! Ska kika in sidan du rekommenderade oxå.

Tallulah; Det lät som en väldigt spännande och annorlunda sallad! Vad serverade du till?

• Tallulah

Jag hade en massa annan plockmat typ pajer mm. Sedan dansade jag till Frank Sinatra i soffan... Hoppas du får en lika rolig fest som jag hade.

• HelenN

Här kommer tips på buffeér!

Italiensk buffé: Breasola (lufttorkat oxkött), Coppa (lufttorkad grishals), parmaskinka, salami (spinata-, fänkåls- eller tryffel), pastasallad med kronärtskocka, paprika, oliver, marinerad vitlök och permesanost; Mozzarellaost, melon, ruccolasallat, soltorkad tomat, basilika och färska grönsaker; bröd och olivolja

Festbuffé limemarinerad rostbiff med kapris, pimento och svarta oliver; inskyad fläskfilé med »gåslever«; skinkrulle med sparris; stekt kyckling; Rhode Island-sås, potatissallad och grönsallat

Hade själv festbuffén på min 30 års fest och den blev uppskattad kan jag lova!
    Lycka till!

• jojjsa

Tack för alla förslag!

....fast jag känner att jag tappat sugen helt nu.... äh....

Vet inte riktigt varför jag tappat den men det känns bara inte lika kul längre. Jag som brunnit så för detta innan... Kan ju ha att göra med att sambon tycker att jag "bör försöka dra ner kostnaden". Hans förslag var potatissallad och kassler. Hur kul är det på en skala? Aldrig att jag vill ha det på min 30 års fest. Det är ju min fest.

och jag vill inte ha plast tallrikar heller!
    *vadå bitter?*

• Rabbit

På min examensfest hade jag potatisgratäng med fetaost och bladspenat - jättegod, recept finns på Arla.se om jag inte minns fel. Fungerar bra som ensamrätt för vegetarianer, till övriga fanns även kycklingspett. En god sallad till och festen är fixad!

Behöver inte bli så dyrt, och känns väl betydligt festligare än potatissallad med kassler

• jojjsa

Tack rabbit för förslaget med spenat i potatisgratäng, det kanske inte är en dum bas... Hmm får fundera lite till....

Svar på tråden Buffé till 30 års fest