• jojjsa

Buffé till 30 års fest

Jag fyller 30 om några veckor.... Funderar på att bjuda på någonslags buffé men vill ha tips på vad den kan innehålla. Gärna saker som går att förbereda innan.

Vi blir 40 personer och jag har tänkt något italienskt men det är inte ett måste.

Kanske sådana stora mat-muffins med feta och soltorkade tomater, grissinipinnar lindade med parma eller serano skinka.... Men ge mig mer tips!

• Svar på tråden Buffé till 30 års fest
  • LångaLinda

Om du vill ha tips på en jätteenkel och god sås, till exempel till kycklingspetten, så kommer ett här:

Turkisk yoghurt (den där i en ganska stor hink med en gubbe på) och sweet chilisås. Smaka dig fram till den styrka du vill ha.

Supergott!

• hobnob

LångaLinda: Precis sån sås hade jag till kycklingspetten!

• Theodoris

Den här tråden var ju helt perfekt att hitta.
    Jag och min bästa kompis ska slå ihop våra 30 års fester, och kolalr också efter att ha en buffé

• jojjsa

Hmmm den såsen kanske jag ska ha oxå...!

Nu lutar det åt att göra kycklingklubbor (sno lite aluminium folie kring benet för att hålla i) göra spett av köttfärs med min grekiska kryddning. Kanske några "minipajer", ena med ost och andra kall med räkor. Vad tror ni?

Tårtan vet jag inte om ännu. Tips?

Theodoris; när skall du/ ni ha festen? Vad lutar det åt i matväg?

• Family 5

Hej!. Blev änna lite full i skratt när du skrev om potatissallad och kassler. Vi hade överaskningsfest för kompisen nu när hon fyllde 30. Vi hade just potatissallad och kassler. Vi hade även rostbiff. Gjorde en tropisksallad till med bla rödlök, ananas m.m. Olika dressingar, bröd, ostar m.m. Som förrätt hade vi gurk och morotsstavar som vi hade gjort 2 olika dippar till. Men du kan ju också byta ut potatissalladen mot en pastasallad eller potatisgratäng. Eller potatissallad och kycklignsspetten som någon innan föreslog. Tänk på att det är nog du själv som är mest kräsen. Tror att gästerna nöjer sig met dom får.

• jojjsa

2 Barnsmamman; Det lät faktiskt gott med den exotiska salladen ni serverade till, vad hade ni mer i den än rödlök och ananas?

Jag är fullt medveten om att gästerna inte tänker på samma sätt som jag men jag vill ju bara att det ska bli lite speciellt och lite festligt...

Förövrigt så köpte jag massa 5 kronors tallrikar på Ikea idag, helt okej vita. Det är ju bra att ha även i framtiden då man ska ha lite fest... Sambon tyckte att det var helt ok oxå så det känns bra.

Har någon några trevliga tips på dukningar? Jag vill använda färgerna lime och rosa....

Puss på er alla för alla bra förslag!

• Family 5

I salladen kan du ha rödlök, sallad, gurka, paprika, melon, anannas, körsbärstomater m.m. Huvudingrediensen är ju exotiska frukter.. Åhh varierande dressingar som vitlök mm.

Ang dukningen så finns det ju både rosa och limegröna pappersdukar. På Ikea så har dom vasar för 15 kr styck som genomskingliga. Dom kan du sätta ner blockljus i färgen du inte valde på duken. Tex rosa duk, limegröna ljus med rosa el vita dekoreringsstenar runt.. Snyggt också när du har vita tallrikar. På www.bodega.se kan du beställa girlanger man kan hänga i taket. Lycka till

• Theodoris

Jojjsa; Inte förrän i slutet av augusti. Min kompis har en bok som heter Tapas (tror jag det var) och där fanns det lite olika ideér. Jag vill ha lite smått och gott och hon är inne på samma linje. Sen så tänkte vi väl bjuda på bål också.

Eftersom det var många med bra ideér här inne, har ni även någon idé på vad man kan hitta på på en möhippa. En kompis ska gifta sig den 16 sep.
    Kan inte gör något på kvällen eftersom jag kommer i stort sett vara nyförlöst.

• jojjsa

2 barnsmamma: Tack för tipsen och gratulationen!

Jag köpte lime färgat tyg igår så nu blir det att sy duk. Enkelt och ändå lite festligt. Funderar på om jag även ska sy en löpare i avvikande färg, kanske rosa eller kanske snyggare med vit? Lutar nog åt att ha vita servetter ihoprullade med servettring av metalltråd med rosa, lime och genomskinliga pärlor i. Vad tros om det? och kanske rosa ljus på borden...?

Det blir soppa till förrätt, och endast soppskålen kommer att stå framme när gästerna kommer. Mattallriken är inte i samma vit färg så den får de ta vid maten senare.

Jag funderar oxå på någon form av aktivitet oxå under kvällen. Har ni några tips? Något som kan vara trivsamt för alla. (Kommer både vänner och släktingar varav några pensionärer.....)

• LångaLinda

På min 30-årsfest hade syrran gjort en tipspromenad som handlade om mig, från barndomen tills idag... Lite skoj!

Svar på tråden Buffé till 30 års fest