• Grande Rock

Begåvningsreserv

Jag snubblade över en tråd där en skribent, i avsikt att påtala att TS inte var vidare smart) uttryckte sig att TS troligen tillhörde begåvningsreserven.

Jag fann det märkligt då jag hela tiden trott att uttrycket var att man inte tillhör begåvningsreserven, dvs att det skulle vara positivt att vara med i densamma.

Hur uppfattar ni uttrycket? vem är det som är det som inte är smart?

Assumption is the mother of all Fuck-ups
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Begåvningsreserv
  • Khaibar

Beror på om personen som använder sig utav uttrycket är sarkastisk eller inte (vilket de oftast är),ungefär som när man talar om Somaliska kärnfysiker och missilingenjörer.

• Aniiee

Jag kan tänka mig att uttryck som "den där, han tillhörde visst begåvningsreserven" (sarkastiskt) har blivit förskjutet till att "begåvningsreserven", i alla fall i vissa kretsar, numera innehåller de som inte är särskilt smarta. Baserar den tanken dels på mina kunskaper om hur och varför ords betydelse blir överförda/förskjutna, dels på att jag själv och min vardagliga umgängeskrets använder ordet så.

Har för övrigt fått smäll på fingrarna här på FL om det ordet.....

Key change, MOFO!
  • Themis

Jag har också funderat över det. Här är en alternativ förklaring:

www.synonymer.se/%E5vningsreserv

Vad betyder begåvningsreserv?
    de människor vilkas begåvning inte helt kunnat utnyttjas på grund av deras dåliga utbildning

Här blir det då korrekt att säga "tillhör begåvningsreserven" om man menar en person som har för lite utbildning= okunnig

Jag tror det är via den betydelsen folk har börjat använda uttrycket som nedvärderande.
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Tonårsmamman1
    Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport, på ett företag eller i den akademiska världen. Uppskattningen av begåvningsreserven är en uppskattning av humankapitalet, och visar på organisationens möjligheter att möta framtida utmaningar

Denna betydelsen ger Wikipedia.
  • Åsa

Jag tolkar det som att det avses att personen inte är särskilt smart.

Ursprungligen avsåg det ju begåvade personer som /ännu/ inte fått tillgång till utbildning men jag undrar om det är någon alls som använder det på det sättet längre.

Jämför med "A-laget". Där existerar ju parallellt den ursprungliga (sport-)betydelsen och den nyare med alkoholister på parkbänken.

• Harmagedon

Jag har bara hört ordet användas i negativ bemärkelse och har alltid funnit det ologiskt. Så jag använder helt enkelt inte ordet själv.

Svar på tråden Begåvningsreserv