• Anonym (orolig)

Är alla munsår herpes?

Jag har haft munsår minst ett tiotal gånger i mitt liv som har försvunnit vid behandling med munsårssalva. Nu är jag gravid i vecka 37 och har fått ett. Vad jag förstår är munherpes vid förlossning bara farligt för bebisen om mamman drabbas för första gången eftersom bebisen annars får antikroppar från mamman. Är det så att alla munsår beror på herpes simplex-viruset eller kan man ha munsår som beror på något annat. Hur stor är sannolikheten att jag INTE bär på herpes simplex-antikroppar om jag har haft minst tio munsår i mitt liv? Jag har ju såvitt jag vet aldrig testats för viruset. Som jag minns det köpte bara mamma hem salvan när jag fick första utbrottet som barn.

• Svar på tråden Är alla munsår herpes?
  • Mamori

Får du som blåsor så är det herpes men är det bara ett sår, typ läppen har spruckit för att du gäspat med torra läppar eller så, då är det inte herpes, så har jag förstått det iaf.

• The Fugly
    Mamori skrev 2014-07-29 14:16:05 följande:

Får du som blåsor så är det herpes men är det bara ett sår, typ läppen har spruckit för att du gäspat med torra läppar eller så, då är det inte herpes, så har jag förstått det iaf.

Svar på tråden Är alla munsår herpes?