• barbaschysst

Timanställd som sjukskrivit sig, har jag rätt till sjukpenning?

Hade oflyt med hälsan, fick ta antibiotika och fick sen ännu mera oflyt. Hittills har jag sjukanmält mig från sex arbetspass (borta två pass, jobbade fyra, sen borta fyra till). Jag har inte så mycket erfarenhet av sånt här. Har jag rätt till ersättning trots sjukfrånvaro?

• Svar på tråden Timanställd som sjukskrivit sig, har jag rätt till sjukpenning?
  • Signa tur

Du har rätt till sjukersättning för de pass du är uppbokad på.

Krya på dig!

• Fontana

Som timanställd har du förmodligen inte rätt till sjukersättning från din arbetsgivare. Det beror på hur avtal och anställningsbevis ser ut.

Istället kan du ha rätt till sjukersättning direkt från Försäkringskassan, men då måste du sjukanmäla dig dit direkt du blir sjuk. Går nog inte att göra i efterhand.

Hör med din arbetsgivare, och om du inte får ersättning därifrån får du prata med Försäkringskassan. Men du kan nog inte få ersättning nu, om du "sjukanmäler" dig i efterhand.

• Gladskit
    Fontana skrev 2014-07-30 10:34:02 följande:

Som timanställd har du förmodligen inte rätt till sjukersättning från din arbetsgivare. Det beror på hur avtal och anställningsbevis ser ut.

Istället kan du ha rätt till sjukersättning direkt från Försäkringskassan, men då måste du sjukanmäla dig dit direkt du blir sjuk. Går nog inte att göra i efterhand.

Hör med din arbetsgivare, och om du inte får ersättning därifrån får du prata med Försäkringskassan. Men du kan nog inte få ersättning nu, om du "sjukanmäler" dig i efterhand.

Jag vet inte var du fått den informationen om men i de allra flesta lägen, där det finns bokade pass som man måste avstå pga sjukdom, så har man som anställd rätt till sjuklön. Oavsett avlöningsform eller anställningsform. Givetvis finns undantag och det finns även kvalificeringstider. Lagens grundkrav säger så här:

3 § Arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden. Är den avtalade anställningstiden kortare än en månad inträder dock rätten till sjuklön endast om arbetstagaren tillträtt anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd. Dag då arbetstagaren varit frånvarande utan giltigt skäl medräknas inte.
       Vid beräkning av kvalifikationstiden enligt första stycket skall tidigare anställningar hos samma arbetsgivare medräknas, om tiden mellan anställningarna inte överstiger fjorton kalenderdagar. Lag (1995:1480).

Sen är det många chefer, arbetsledare mfl som inte "tror" att behovsanställda eller anställda med timlön ska ha sjuklön, utan som helt enkelt tar bort dessa pass ur personal/lönesystemet. Men det är som sagt fel, förutsatt att man uppfyller lagens krav ovan.
  • Fontana

Jo, jag har haft många kortvariga timanställningar där det framgår av anställningsbeviset att sjukersättning inte utgår. 

Jag jag sedan loggar in hos Försäkringskassan för att sjukanmäla mig så finns det en särskild ruta att kryssa i: Anställd utan rätt till sjukersättning. Och då får jag istället sjukersättning från Försäkringskassan direkt, från första dagen.

• Gladskit

Har man en anställning utan rätt till sjuklön, vilket existerar i vissa fall, så gör man precis som du säger. Men för de allra flesta arbetsplatser och verksamheter i Sverige och de flesta anställningsformer som finns, så har man rätt till sjuklön enligt lag. Eller enligt vad kollektivavtalet säger om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen men det får i så fall inte göra det sämre än vad lagen säger.
    Det finns undantag men de är få.

• Erki

Inom privata vården är det inte ovanligt att du har en ny anställning för varje arbetspass som "timmis" och då kommer man aldrig upp i 14-dagars anställning(om man inte arbetar 14-dagar på raken).

• elmadumle

jag är timanställd uska, är jag sjuk och har inbokade pass betalar arbetsgivaren, annars fk, ibland kan det bli både ag och fk som betalar.

Svar på tråden Timanställd som sjukskrivit sig, har jag rätt till sjukpenning?