• GoesRawr

    Klassas som ett hot?

    HejHej har nu fått ett meddelande av en på Facebook. Ni kan döma själva och hjälpa mig.

    "Tänkte bara vara trevlig och förvarna dig att om du inte slutar skriva till min tjej såsom du håller på nu så kommer det inte sluta vackert för dig. Men om du nu fortsätter så kommer detta ta slut och jag kommer åka hem till dig och möblera om ditt äckliga ansikte så att du inte kommer våga visa dig på gatan.Så va lite mogen och lägg ner ,annars får du skylla dig själv. Aja du får den här chansen , så anse dig själv lycklig att jag inte är utanför ditt rum just nu."

    Det med att jag har skrivit med hans tjej är bara överdrivet då jag och hon hade in diskussion på kik messenger om att hon har spridit rykten, sagt saker om mig som inte är sant, sa sen till henne att jag inte vill ha kontakt med en som bara ljuger rakt upp i mitt ansikte. så vet fan inte vart han har fått allt från. Hon blev väl sur antar jag. 

    Efter nån timma skriver han "är inte så att jag hotar dig". men jag anser detta är ett hot. H
    ar bevis och allt just nu. Gjort är gjort tycker jag. 

    Kanske inte så att jag tror jag vinner fallet och allt eller vad man ska säga om jag tar det vidare utan bara markera att det han gör är fel och han kan råka illa ut över det. har även googlat lite och fick fram olaga hot enligt svensk lag: "Hotet måste vara allvarligt menat och måste vara framställt på så sätt att hotet är avsett att framkalla allvarlig fruktan hos den hotade."

    Så vad tycker ni? Jag anser detta är inom ramarna och något man kan ta vidare. Vill inte ha onödiga svar som "Ta det som en man och slå tillbaka om han slår dig" 

    Är 19 år och han är äldre än mig om det är relevant.. 

  • Svar på tråden Klassas som ett hot?
  • Ramborg

    Det där är olaga hot och jag tycker du ska polisanmäla. Fast som polisen fungerar nu lär väl ärendet avskrivas med stämpeln "ej spaningsresultat". Men då har du åtminstone markerat för idioten att du inte tar vilken skit som helst.

    Och om han är så dum att han reagerar på polisanmälan, då är det mycket större risk att han åker dit. Övergrepp i rättssak är ett mycket allvarligare brott dessutom.


    42.
  • GoesRawr
    Ramborg skrev 2014-07-29 22:44:45 följande:

    Det där är olaga hot och jag tycker du ska polisanmäla. Fast som polisen fungerar nu lär väl ärendet avskrivas med stämpeln "ej spaningsresultat". Men då har du åtminstone markerat för idioten att du inte tar vilken skit som helst.

    Och om han är så dum att han reagerar på polisanmälan, då är det mycket större risk att han åker dit. Övergrepp i rättssak är ett mycket allvarligare brott dessutom.


    Tack så mycket!

    kommer han få något brev eller liknade om att han har blivit anmäld?
  • Liljan77

    Jag fick en liknande mail på fb av min ena systers fd män. 
    Jag polisanmälde men de la ner undersökningen.
    Det saknades grund o bevis trots att jag hade visade dem inlägget på fb.
    Men jag tycker iaf att du ska anmäla för att markera.

  • GoesRawr
    Liljan77 skrev 2014-07-29 22:56:56 följande:

    Jag fick en liknande mail på fb av min ena systers fd män. 
    Jag polisanmälde men de la ner undersökningen.
    Det saknades grund o bevis trots att jag hade visade dem inlägget på fb.
    Men jag tycker iaf att du ska anmäla för att markera.


    Så enligt dom räcker deet inte med ett meddelande? Om man tar fram ip nummer vart det är skickat ifrån så kan man spåra det till han. och om han nu skulle vilja radera det så är det bara att ta kontakt med Facebook då dom kan ta fram det igen och jag tror även dom kan spåra upp vart det är skickat ifrån.. 
    Men som du säger så kommer det nog läggas ner men jag vill som sagt för det mesta bara markera att det han gör är fel och om han fortsätter så blir det bara värre. 
  • Liljan77
    GoesRawr skrev 2014-07-29 23:04:58 följande:
    Så enligt dom räcker deet inte med ett meddelande? Om man tar fram ip nummer vart det är skickat ifrån så kan man spåra det till han. och om han nu skulle vilja radera det så är det bara att ta kontakt med Facebook då dom kan ta fram det igen och jag tror även dom kan spåra upp vart det är skickat ifrån.. 
    Men som du säger så kommer det nog läggas ner men jag vill som sagt för det mesta bara markera att det han gör är fel och om han fortsätter så blir det bara värre. 
    Idioten som hotade mig tog bort inlägget å jag skrev att jag tänkte anmäla honom, men som tur var, så hade en fb-vän kopierat det o skickat det till mig.
    Åklagaren ansåg väl inte att det var någon fara eller bevis på att idioten skulle göra det han hotade med.
    Han vart inte anmäld för något innan detta.
    Hotet mot mig vart bra grovt då han skrev att han skulle söka upp mig o gräva ner mig där ingen kunde hitta mig
    Den enda jag hade gjort var att acceptera hans ena barns vänförfrågan.
  • SoEkSt
    GoesRawr skrev 2014-07-29 22:20:44 följande:

    HejHej har nu fått ett meddelande av en på Facebook. Ni kan döma själva och hjälpa mig.

    "Tänkte bara vara trevlig och förvarna dig att om du inte slutar skriva till min tjej såsom du håller på nu så kommer det inte sluta vackert för dig. Men om du nu fortsätter så kommer detta ta slut och jag kommer åka hem till dig och möblera om ditt äckliga ansikte så att du inte kommer våga visa dig på gatan.Så va lite mogen och lägg ner ,annars får du skylla dig själv. Aja du får den här chansen , så anse dig själv lycklig att jag inte är utanför ditt rum just nu."

    Det med att jag har skrivit med hans tjej är bara överdrivet då jag och hon hade in diskussion på kik messenger om att hon har spridit rykten, sagt saker om mig som inte är sant, sa sen till henne att jag inte vill ha kontakt med en som bara ljuger rakt upp i mitt ansikte. så vet fan inte vart han har fått allt från. Hon blev väl sur antar jag. 

    Efter nån timma skriver han "är inte så att jag hotar dig". men jag anser detta är ett hot. Har bevis och allt just nu. Gjort är gjort tycker jag. 

    Kanske inte så att jag tror jag vinner fallet och allt eller vad man ska säga om jag tar det vidare utan bara markera att det han gör är fel och han kan råka illa ut över det. har även googlat lite och fick fram olaga hot enligt svensk lag: "Hotet måste vara allvarligt menat och måste vara framställt på så sätt att hotet är avsett att framkalla allvarlig fruktan hos den hotade."

    Så vad tycker ni? Jag anser detta är inom ramarna och något man kan ta vidare. Vill inte ha onödiga svar som "Ta det som en man och slå tillbaka om han slår dig" 

    Är 19 år och han är äldre än mig om det är relevant.. 


    Med en sådan reaktion så har du troligtvis skrivit något annat till tjejen, något jag lärt mig under årens gång (som jurist) är att de oskyldiga fåren inte sällan istället är en varg i fårakläder. Men som jurist vill jag, i min bedömning, säga följande:

    Det killen skev kan, rakt av och om han inte har bevis att motsätta som innebär att han blev provocerad, anses uppfylla kraven för olaga hot. Dock räcker det i praktiken att han säger "Jag var bara arg, menade inte det" och så går han fri. Det krävs att man har haft ett uppsåt för att dömas, saknas detta går det inte att nå någon framgång i mål av sådan art som du beskriver.

    Om du, genom det du skrev till tjejen, kan anses vara en föranledande part till vad som inträffat, så kommer hans regerande med största sannolikhet att anses vara en rak reaktion på en provokation, vilket kan innebära en förmildrande omständighet för killen i fråga. Om killen var arg vid tillfället, och inte handlade med avsikt men dock irrationellt, lär han inte dömas till ansvar.

    Kortfattat så kan du, med de bevis du presenterat, inte vinna ett eventuellt mål i sådan utsträckning att han kommer bli fälld av domstol, dock kan en polisanmälan, även om den troligtvis kommer avskrivas då det saknas underlag (bevis), vara avskräckande för killen i fråga.

    Tänk dock på att en polis är skyldig att ta upp en anmälan, så ha inte inställningen att "de tycker också detta är fel" bara för att de tar upp anmälan, då polisen likt påtalat är skyldiga att göra detta, oavsett hur löjlig anmälan anses vara.

    Jag har sett anmälningar med skärmdumpar, fotografer, utskrifter, IP-adresser och en hel hög med annat underlag avskrivas, då man inte kunnat fastställa att det var just den personen som tryckte på tangenterna vid det tillfället. Kan du inte bevisa att det var han som skrev, så är det inte lönt (att du tror det var han, eller tycker "det måste vara han", är inte tillräckligt).

    Inte ens om han skrev med sin privata Facebook är det att anse som en garanti att det var han som skrev meddelandet, det är således mycket svårbevisat. Tänk på att bevisbördan ligger på dig som anmälare, inte den misstänkte.

    Min rekommendation är: Låt det vara och bryt kontakten, spärra/blockera användaren och gå vidare. Om man kontaktar dig igen efter detta om ärendet, då har han vidtagit åtgärder för att nå dig, och då handlar han med uppsåt, nu är det enklare att åtala och få han dömd.
Svar på tråden Klassas som ett hot?