• Jeaninne

Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?

Anonym (Straffbart) skrev 2014-07-31 18:20:52 följande:

Nedan en dom från 2003, kvinnan dömdes för osann partsutsaga till böter (10 000+ ränta) och villkorligt, straffvärdet var egentligen fängelse;

www.aftonbladet.se/nyheter/article10368423.ab

I mitt tycke kom hon extremt billigt undan, men kvinnorabatten i våra domstolar är ju inte direkt okänd.

Hon borde väl egentligen ha blivit återbetalningsskyldig på hela underhållsbeloppet, eller..? 10 000 är ju INGET mot det som den utpekade fadern betalat under hela pojkens uppväxt! Eller får han kanske tillbaka detta belopp från Statskassan..?
  • Jeaninne
    Anonym (Anynym) skrev 2014-07-30 14:08:34 följande:
    'The biggest difference is that women are much better at keeping their affairs secret,' he says. 'If you look at the studies into paternity, even conservative figures show that between eight and 15 per cent of children haven't been fathered by the man who thinks he's the biological parent.' 

Read more: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1211104/Think-men-unfaithful-sex-A-study-shows-WOMEN-biggest-cheats--theyre-just-better-lying-it.html#ixzz38x7CpkwR 
    Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Ja, det där är otäckt. Om jag var en man, så skulle jag kräva DNA-test för varje barn, innan jag började engagera mig eller lägga ut några pengar.
  • Jeaninne
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-31 18:49:50 följande:
    Kollade nu preskriptionstiden i "lagen om ersättning i vissa fall för utgivande av underhållsbidrag"

Preskriptonstiden är 10 år från att bidraget utbetalades. Då mamman ifråga var 68 år borde således preskription ha inträtt i det ärendet.
    Så orättvist och dumt!
Svar på tråden Straffbart att ljuga om att barnet är någon annas?