• Hobbyarkitekt

Färger som du tycker passar till mörkgrå fasad?

Hejsan!

Jag bor i radhus. Fasaden är mörkgrå. Knutarna samt fönsterramarna är röda.

Jag hade tänkt att hänga blomlådor på balkongen, samt inunder några fönster på utsidan huset. (Jag funderar eventuellt på att även hänga små blomkrukor lite överallt på förrådsfasaden).

Vilken färg ska jag ha på blomlådorna? - En ljusare grå kanske?
    Vilken färg ska jag ha på småkrukorna på förrådsfasaden? - Röda (liksom knutarna)? Ljusgrå? Vita? (Småkrukorna hade jag tänkt skulle vara typ små plåthinkar, (cirka 10 cm i diameter, cirka 10-15 cm i höjd), med borrade hål i botten.
    Vad säger ni?

Färger på blommor som jag tycker passar till den gråa fasaden är röd, orange, vit, (samt eventuellt ljusblå).
    Håller ni med eller tycker ni annorlunda? Vilka färger på blommor tror ni skulle gå bra ihop med en mörkgrå fasad?

Vilken sorts blommor kan ni rekommendera? Balkongen har gassande sol hela dagarna, fönstren på framsidan (samma sida som balkongen) ligger lite i lä tackvare ett altantak, och fönstren på baksidan har morgon- och kvällssol (dvs inte gassande sol men fortfarande ganska varmt). Förrådet har även det gassande sol hela dagarna.

Jag skulle bli superglad om någon har tid, ork och lust att bolla lite färg-idéer med mig! :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Färger som du tycker passar till mörkgrå fasad?
  • BCH52

Om du kan hitta blomlådor och hinkar i exakt samma röda nyans som det röda på huset tror jag skjulle vara fint. Det kan lätt bli lite plottrigt om man introducerar ytterligare en färg. För att få den rätta röda nyansen spraymåla lådor och hinkar.

Å andra sidan är det ju växtens man vill framhäva då kan man försöka hitta/spraymåla i den grå nyansen.

Två olika sätt att resonera kring färger. Något annat som brukar vara bra att tänka på är att inte sprida ut lådorna och hinkarna för mycket. Placera i grupper om möjligt.

• Hobbyarkitekt
    BCH52 skrev 2014-07-30 13:10:12 följande:

Om du kan hitta blomlådor och hinkar i exakt samma röda nyans som det röda på huset tror jag skjulle vara fint. Det kan lätt bli lite plottrigt om man introducerar ytterligare en färg. För att få den rätta röda nyansen spraymåla lådor och hinkar.

Å andra sidan är det ju växtens man vill framhäva då kan man försöka hitta/spraymåla i den grå nyansen.

Två olika sätt att resonera kring färger. Något annat som brukar vara bra att tänka på är att inte sprida ut lådorna och hinkarna för mycket. Placera i grupper om möjligt.

Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa och svara. :)

Det var väldigt värdefullt det du skrev. Tåls att funderas på...

En fråga; tror du inte att det skulle se bra ut om lådorna och hinkarna var i en ljusare grå nyans? - För att göra helhetsintrycket lite ljusare, på något vis?

På balkonggolvet har jag nämligen tänkt att ställa ut två höga ljusgrå (eller mörkgrå - på gränsen till svart) konstrotting-utomhusblomkrukor (Sveriges numera längsta ord). ;D En i varje hörn längst ut på balkongen. I dessa hade jag tänkt att ha olivträd (balkongen har nämligen gassande sol hela dagarna - det gäller ju att utnyttja det). ;)

På baksidan är halva uteplatsen stenlagd (den delen närmast huset) och där hade jag också tänkt att ställa ut sådana ljusgrå-grå-mörkgrå konstrotting-utomhusblomkrukor, i olika nyanser och storlekar. - ELLER bara köra på planteringslådor, - för ätbart, - jag har inte riktigt bestämt mig än (och det är ingen större brådska då den uteplatsen är mer eller mindre helt insynsskyddad, så den kan vara lite halvdan tills dess att jag bestämt mig för hur jag vill ha det där). ;)
  • Ensam hemma

En avvikande ljusare nyans på krukorna skulle jag satsa på. Det är fint med plåthinkar, nackdelen är att de är så små. Man kan inte plantera om växterna i mer jord vilket innebär att blommorna i regel mår sämre + att man hela tiden får hålla koll på fuktigheten och att eventuellt överskottsvatten rinner ut genom hålen, antingen på fasaden eller ner på backen. Ett gäng småkrukor på en vägg kan ge ett spretigt intryck.

Det enklaste är att ha lite större planteringar, för växterna mår i regel bättre för de får mer jordmån + att vattningen blir betydligt enklare och att det dessutom ser "maffigare" ut.

• BCH52

Jodå, din tanke om ton-i-ton med det grå kommer också att fungera bara det inte blir så ljust att det uppfattas som vitt mot det mörkare grå, ni får testa vilken ton som verkar fungera bäst.

Som signaturen Ensam hemma skriver så blir det oftast snyggare, mer lättskött och ser proffsigare ut med stora kärl, vet dock stt det kan vara lite svårt att få tag på. Tillverka själv kanske?

Men sedan ska ju allt tas om hand till hösten också, då brukar man känna att det är jobbigt med stora kärl. Gäller att hitta en balans alltså.

• Hobbyarkitekt
    Ensam hemma skrev 2014-07-30 14:26:00 följande:

En avvikande ljusare nyans på krukorna skulle jag satsa på. Det är fint med plåthinkar, nackdelen är att de är så små. Man kan inte plantera om växterna i mer jord vilket innebär att blommorna i regel mår sämre + att man hela tiden får hålla koll på fuktigheten och att eventuellt överskottsvatten rinner ut genom hålen, antingen på fasaden eller ner på backen. Ett gäng småkrukor på en vägg kan ge ett spretigt intryck.

Det enklaste är att ha lite större planteringar, för växterna mår i regel bättre för de får mer jordmån + att vattningen blir betydligt enklare och att det dessutom ser "maffigare" ut.

Hej! ;)

Ja, jag funderar på att ha antingen en ljusare grå nyans, eller röda. Jag får se.

Ja, det är ju det som är nackdelen - det där om att blommorna förr eller senare kommer att kräva mer utrymme. Du känner inte till om där finns någon liten blomma som inte växer till sig så mycket, och således trivs i en liten kruka "livet ut", så att säga?

Vad gäller större planteringar, så ska jag ha det _också_. Vad gäller dessa småskaliga planteringar i lådor och hinkar, så är det endast för att liva upp den annars lite dova fasaden. :)
    BCH52 skrev 2014-07-30 15:36:23 följande:

Jodå, din tanke om ton-i-ton med det grå kommer också att fungera bara det inte blir så ljust att det uppfattas som vitt mot det mörkare grå, ni får testa vilken ton som verkar fungera bäst.

Som signaturen Ensam hemma skriver så blir det oftast snyggare, mer lättskött och ser proffsigare ut med stora kärl, vet dock stt det kan vara lite svårt att få tag på. Tillverka själv kanske?

Men sedan ska ju allt tas om hand till hösten också, då brukar man känna att det är jobbigt med stora kärl. Gäller att hitta en balans alltså.

Precis min tanke - inte för ljusgrå färg, av just den anledningen som du beskrev. Jag får helt enkelt lämna in ett litet färgprov på färgen som fasaden är målad i, och sedan får se på färghandeln visa mig de ljusare nyanserna i samma skala, - neråt, - steg för steg. :)

Hm, ta hand om allt på hösten - hur menar du? Ta in allt och hålla de vid liv inomhus? Jag hade nog helst velat att de vilade under snön och återuppstod nästkommande sommar, - men det funkar kanske inte så? ;P

Alternativt att jag köper nytt inför varje vår/sommar. Fast det kanske kommer att bli en väldigt onödigt kostsam historia?
  • Ensam hemma

Oj, nu har jag missuppfattat dig totalt. Jag trodde, eftersom du pratade om blommor i olika färger, att du menade sommarblommor, men de flesta dör när hösten/vintern kommer.

• Hobbyarkitekt
    Ensam hemma skrev 2014-07-30 22:28:50 följande:

Oj, nu har jag missuppfattat dig totalt. Jag trodde, eftersom du pratade om blommor i olika färger, att du menade sommarblommor, men de flesta dör när hösten/vintern kommer.

Nejdå, du har förstått rätt. Det var säkert jag som krånglade till det bara. Jag rättar till det genom att skriva; yes, det är sommarblommor som avses! ;)

Vet du om de får liv igen nästkommande vår/sommar, eller gäller det att införskaffa nytt då?
  • Ensam hemma
    Hobbyarkitekt skrev 2014-07-30 22:39:02 följande:
    Nejdå, du har förstått rätt. Det var säkert jag som krånglade till det bara. Jag rättar till det genom att skriva; yes, det är sommarblommor som avses! ;)

Vet du om de får liv igen nästkommande vår/sommar, eller gäller det att införskaffa nytt då?
    Vissa kan du övervintra t ex pelargoner, vissa sorters campanula, men de allra flesta har gjort sitt när de blommat över och hösten kommer. Du kan även sätta frö inomhus i början av året av väldigt många sommarblommor, men det största problemet kan vara brist på ljus.

• Hobbyarkitekt
    Ensam hemma skrev 2014-07-30 22:51:53 följande:

Vissa kan du övervintra t ex pelargoner, vissa sorters campanula, men de allra flesta har gjort sitt när de blommat över och hösten kommer. Du kan även sätta frö inomhus i början av året av väldigt många sommarblommor, men det största problemet kan vara brist på ljus.

Jättetack för all info! :) Jag ska forska vidare på detta nu. ;)

Verkligen jättegulligt av dig att ta dig tid för att läsa och svara i mina trådar. :)

Superhappy! ;)
  • jamieblue

Blommor i rött och vitt tror jag blir jättefint - och, om du vågar, i mörkrosa! Rosa och rött kan vara riktigt fint ihop om det är rätt nyanser. 

Om du köper perenner (fleråriga växter) så finns en chans att de kan övervintra i krukorna och komma upp till nästa vår. För att öka chansen för överlevnad kan du isolera krukorna med t.ex. bubbelplast på insidan eller vira något utanpå krukorna (tex en gammal trasmatta, säckväv eller annat) innan vintern. Krukorna får inte vara för små.

Sommarblommor (ettåriga växter) kommer inte tillbaka till nästa vår.

Svar på tråden Färger som du tycker passar till mörkgrå fasad?