• Ingensolstråle

Studera på distans med fp?

Hej!

Har planer på att eventuellt börja studera efter kommande föräldraledighet. Om jag skulle vilja läsa en kurs på högskolan på heltid eller deltid på distans, kan jag göra detta medan jag är hemma med barnet och ta ut fp ändå? Jag vill alltså inte ta ut csn-lån/bidrag under tiden jag läser på distans i så fall.

Skyddas min sgi (fp) om jag skulle börja studera på det här viset och det inte uppstår några glapp mellan fp och sedan csn när jag går över till det?

• Svar på tråden Studera på distans med fp?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har rätt till föräldrapenning för den tid som du är tillsammans med barnet. Om du studerar på distans så att dina studier inte påverkar den tid som du är tillsammans med barnet så har du fortsatt rätt till föräldrapenning.
    För att du ska uppfylla kravet på att vårda barnet ska det finnas en rumslig kontakt mellan dig och barnet under större delen av den tid som föräldrapenningen avser.

Tänk på att om du väljer att studera utan studiemedel från CSN och ditt barn är över 1 år eller fyller 1 år under studietiden måste du ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka för att din SGI ska vara skyddad.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Studera på distans med fp?