• escapee

ersättning vid sjukdom

Hej! Jag är gravid i v 17 och har även endometrios.

Jag undrar om ni vet om det finns någon ersättning som man kan få ifall att man blir sjukskriven resten av graviditeten? En del av mina organ har växt ihop med varandra på insidan av magen och det gör det därför omöjligt för mig att röra på mig utan att vika mig dubbel av smärta. Jag har ännu inte hunnit få ihop ngn SGI då jag varit sjukskriven för endometriosen och inte har kunnat jobba. Eller jo jag arbetade år 2009 i ett halvår, samt att jag arbetade tre månader år 2012 , sedan 2012 hvar jag sjukskriven fram tills för ett år sedan då jag började plugga igen och är nu färdig utbildad och har nu fått ett sommarjobb som varar från juni - augusti.  Eller vet du ngt om SGI? om man får räkna ihop dessa arbeten? Vad ska jag göra? vart ska jag vända mig ?

• Svar på tråden ersättning vid sjukdom
  • Försäkringskassan

Hej!
    Generellt gäller att om man har en SGI så har man rätt att ansöka om sjukpenning om man har en nedsättning av arbetsförmågan på grund av sjukdom eller annan nedsättning av den fysiska eller psykiska prestationsförmågan.

På vår hemsida kan du läsa mer om SGI-skydd i ett faktablad om SGI:
    www.forsakringskassan.se

För att få ett svar på din enskilda fråga kan du kontakta oss på Kundcenter telefon 
    0771-524 524. Under sommarperioden till och med 17 augusti har vi telefontid måndagar - fredagar mellan kl 08.00 - 16.00.

Hälsningar
    Emil, handläggare
Svar på tråden ersättning vid sjukdom